Ahad, 7 April 2013
Contoh Rujukan Peranan Rekabentuk Visual
Nordin
(1991) melaporkan bahawa sistem media elektronik dengan komponen grafiknya
mampu memandu pelajar kepada bahan pembelajaran di samping mempertingkatkan
penglibatan pelajar dan tahap kefahaman mereka.
Juga terdapat kajian yang lain menunjukkan penilaian yang positif
terhadap system media sebagai satu proses penyampaian bahan pembelajaran (Atan
dan Idrus, 1999).
Selain dari itu kajian juga telah
dijalankan terhadap kelebihan penggunaan video, TV , sumber web secara
sistematik seperti oleh Maizurah Omar, Fattawi Mokhtar (2000), Jamaludin
Mohaidin (2000), Heinich et al (1996).
Mereka berpendapat penggunaan media yang berulang dan dilihat berkali-kali
dapat mempertingkatkan daya ingatan dan kemahiran pelajar. Video dikatakan dapat digunakan untuk tujuan
pengayaan dan pemulihan. Malah video
yang direka bentuk secara khusus dan sistematik boleh menyatukan semua
peringkat perkembangan pengajaran dan pembelajaran ke dalam persembahannya.
Penggunaan unsur gerak bunyi, warna
dan cahaya pada video secara langsung dapat menarik minat perhatian
pelajar. Unsur ini penting dalam
proses P & P kerana ia dapat mempertingkatkan kefahaman dan menghindar
salah anggapan dan pentafsiran. Menurut
Fontana(1988) televisyen dan video perlu dilihat sebagai media yang dinamik
yang dapat meransang tindakbalas luaran atau dalaman yang kadang-kadang
mempengaruhi psikologi seseorang. Sebagai media pengajaran yang menghampiri
konkrit (Dale, 1985) video yang diguanakan secara sistematik dapat meransang
daya imaginasi dan perbincangan. Ia dapat menjamin proses pengajaran dan
pembelajaran berjalan lancer di samping meningkatkan kefahaman dan menghindar
salah tanggapan dan pentafsiran. Manusia dikatakan makhluk yang ‘visually
oriented’ dan mereka banyak belajar melalui penglihatan (Pulley). Walaupun mereka mendengar dan membaca, apa
yang didengar dan dibaca biasanya akan divisualkan dalam pemikiran mereka untuk
mendapatkan konsep atau makna yang lebih jelas.
Jika digunakan dengan cara yang
sistematik teknologi pengajaran berdasarkan rekabentuk visual boleh
meninggalkan kesan yang positif dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Ini
melibatkan penilaian media itu, merancangkan penerbitannya jika ia penghasilan
sendiri, disesuaikan dengan sifat-sifat pelajar dan objektif pembelajaran yang
hendak dicapai. Seterusnya dapat memperbagaikan kegiatan dan aktiviti
pengajaran dan pembelajaran. Sesuatu unsur dalam teknologi pengajaran visual
apabila digunakan terutamanya yang menggunakan pelbagai media boleh melibatkan
pelbagai deria. Misalnya penggunaan visual yang diikuti oleh audio melibatkan
deria lihat serta dengar dan mungkin deria sentuh. Penglibatan deria-deria ini boleh meningkatkan daya ingatan
pelajar-pelajar.
Carian Google
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 Komen Anda:
Catat Ulasan