Pelopor pembelajaran
masteri: Benjamin Bloom dan diubahsuai oleh Block Masteri’ bermaksud: mencapai
kemahiran seperti dalam objektif pembelajaran dengan memperoleh skor 80% ke
atas dalam penilaian/ujian.Pendekatan ini memerlukan
peruntukan masa yang mencukupi dan proses pengajaran dan pembelajaran yang
berkualiti.Murid-murid akan maju ke unit seterusnya, hanya setelah menguasai
sesuatu unit pembelajaran yang sedang dimurid-muridinya. Pembelajaran Masteri
adalah merupakan pembelajaran yang memberi peluang kepada murid-murid menguasai
sesuatu unit pembelajaran yang dipecah-pecahkan kepada beberapa sub unit. Peranan guru adalah sebagai pembimbing dan boleh mengatur
supaya murid-murid dapat bantuan daripada rakan sebaya sesama kelas atau
ahli-ahli lain kumpulan. Guru juga boleh mengadakan ujian untuk menguji
kefahaman murid-murid.Ia bertentangan dengan konsep pembelajaran tradisional
dimana di dalam kaedah ini murid-murid diberi masa yang sama untuk menguasai
sesuatu tajuk tetapi fokus kepada keupayaan yang berbeza.
Elemen-Elemen
Pembelajaran Masteri
Di
dalam suasana pembelajaran masteri ini
cabaran terletak kepada menyediakan masa yang cukup dan mengatur
strategi-strategi pembelajaran untuk memastikan semua murid-murid akan mencapai
keupayaan yang sama (Levine 1985 ; Bloom 1981). Elemen-elemen penting untuk
kaedah pembelajaran masteri ialah (Mastery 2000). Elemen-elemen penting untuk kaedah
pembelajaran masteri ialah :-
1. Menjelaskan secara
spesifik kepada murid-murid apa yang akan dimurid-muridi dan menjelaskan
bagaimana ianya
akan dinilai.
2. Membenarkan murid-murid untuk belajar
dengan kadar mereka sendiri.
3. Memantau
kemajuan murid-murid dan menyediakan tindakbalas berserta dengan langkah.
pemulihan yang sesuai.
4. Menguji bagi memastikan kriteria pembelajaran akhir tercapai.
Langkah-langkah Pembelajaran Masteri
Bagi memastikan semua murid-murid dapat menguasai hasil
pembelajaran yang ditentukan dalam satu unit pembelajaran, pembelajaran masteri
dilaksanakan dalam 4 langkah iaitu :-
i. Menentukan Hasil Pembelajaran
Yang Perlu Dikuasai Murid-murid
Dengan menentukan hasil pembelajaran yang perlu dikuasai
oleh murid-murid guru akan dapat mengenal
pasti apa yang perlu dikuasai dan memberi tumpuan dalam penguasaan huraian pelajaran.
Disamping itu juga, guru dapat merancang pelbagai kaedah dan bahan bantu
mengajar dan membantu membina ujian formatif dan sumatif untuk menghasilkan
situasi pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan berfokus.
ii. Pengajaran dengan
kaedah dan aktiviti yang Berkesan
Berdasarkan kepada
perinsip asas untuk membolehkan semua murid-murid menguasai kemahiran
berdasarkan tahap kecerdasan mereka memerlukan proses pengajaran dengan kaedah
dan aktiviti berkesan yang akan membantu proses pengajaran dan pembelajaran
yang lebih berkualiti.
iii. Penilaian Dengan
Ujian Diagnostik Untuk Mengesan Tahap Penguasaan
Situasi ini membolehkan seseorang guru melakukan tindakan
susulan berdasarkan kemampuan murid-muridnya untuk membolehkan mereka menguasai
sesuatu unit pembelajaran sebelum beralih ke unit pembelajaran yang lain. Pembelajaran
yang terancang dengan kaedah dan
aktiviti yang berkesan memerlukan penilaian dengan ujian
diagnostik bagi mengesan tahap penguasaan murid-murid. Dengan yang demikian
akan akan memudahkan guru merancang kaedah dan strategi yang selanjutnya.
iv. Melaksanaan tindakan
susulan
Aktiviti pemulihan akan dilaksanakan bagi murid-murid
yang belum menguasai tahap masteri dalam sesuatu unit dimana pencapaian mereka
tidak mencapai tahap 80%. Setelah proses penilaian dan diagnostik dilaksanakan
keputusan penilaian tersebut akan menjadi pengukur kepada tahap pencapaian murid-murid
dalam sesuatu kemahiran yang disampaikan. Pada tahap ini murid-murid
kemungkinan akan terbahagi kepada dua kumpulan iaitu kumpulan pemulihan dan
kumpulan pengayaan. Aktiviti pengayaan pula dilaksanakan bagi murid-murid yang
telah menguasai hasil pembelajaran yang telah ditentukan dan mencapai tahap
masteri iaitu aras 80%. Pembelajaran masteri dilaksanakan secara bersistematik
bagi memastikan semua murid-murid menguasai sesuatu sub kemahiran sebelum
beralih ke sub unit yang lain.
Rujukan
Bloom, B.S. 1981. All Our Children
Learning. New York: McGraw-Hill.
Carroll, J.M. 1995. Principles and
heuristics for designing minimalist
instruction. Technical Communications, 42(2): 243-261.
Ee Ah Meng (1996). Pemantapan Proses Pendidikan. Shah Alam:
Penerbitan
Fajar Bakti Sdn.
Bhd..
Kementerian Pendidikan Malaysia (1998). Sukatan Pelajaran
Pendidikan
Kesihatan. Kuala Lumpur : Pusat Perkembangan Kurikulum.
Metra Syahril Mohamed (2006). Tumpu akademik punca
obesity, Mingguan Malaysia.
Knowles, M. 1975. Self-Directed Learning.
Chicago: Follet.
Levine, D. 1985. Improving Student Achievement
Through Mastery Learning
Programs. San Francisco: Jossey-Bass.
0 Komen Anda:
Catat Ulasan