Selasa, 2 April 2013
Contoh Peningkatan Aktiviti Fizikal
Gaya hidup
sihat merujuk kepada amalan atau tabiat yang meningkatkan tahap kesihatan dan
meninggalkan tabiat yang memudaratkan kesihatan. Gaya hidup sihat berasaskan
kepada kegiatan fizikal yang aktif yang membawa kepada nilai kesihatan yang
positif. Dalam Pendidikan Kesihatan segala aspek yang melibatkan kesihatan
disentuh secara berperingkat bermula dari prasekolah. Aspek kesihatan seperti
pemakanan seimbang, kesihatan diri, bahan-bahan yang memudaratkan semuanya
berkait rapat dengan suasana dan persekitaran kita.
Guru perlu sentiasa peka
terhadap tahap kesihatan murid dengan mengambil kira kesepaduan ilmu, nilai dan
amalan. Pengajaran dan pembelajaran dirancang supaya dapat melahirkan murid
yang bijak menjaga kesejahteraan diri, masyarakat dan negara. pengalaman
aktiviti kehidupan harian yang sihat dan menjauhi tingkahlaku berisiko secara
berterusan. Tumpuan diberi kepada penyelesaian konflik, pengurusan stres,
kemahiran merancang, pemakanan, penyalahgunaan bahan dan pencegahan penyakit.
Menurut Wee ( 1995) Pendidikan
Kesihatan mempunyai tujuan untuk mengubah tingkah laku iaitu dari aspek
pengetahuan, sikap dan amalan seseorang individu seterusnya ke atas kelompok
komuniti. Pendidikan Kesihatan juga di saran untuk mewujudkan insane yang
berpelajaran dengan membekalkan pengelaman-pengalaman kesihatan yang bermakna,
yang akan mengubah pembawaan kesihatan.Ia juga untuk menolong orang ramai
mencapai tahap kesihatan yang diingini dengan tingkah laku dan usaha sendiri
melalui pemupukan minat, pembinaan tanggungjawab kediri untuk membina kesihatan
yang lebih positif sebagai ahli keluarga dan ahli masyarakat. Seterusnya
memberi kesan ke atas memajukan fenomena komuniti dan membangunkan kesihatan
kerajaan.
Di peringkat sekolah tujuan
Pendidikan Kesihatan adalah membantu murid meningkatkan pengalaman dan
pengetahuan kesihatan, menanam sikap positif ke atas kesihatan dan mengayakan
corak gaya hidup sihat. Objektif Kementerian Pendidikan sekolah adalah
bertujuan mempertingkatkan pengetahuan kesihatan diri, keluarga, masyarakat dan
alam persekitaran. Ia juga bertujuan menguasai kemahiran-kemahiran bagi
menghadapi dan mengatasi masalah dan isu berkaitan dengan kesihatan. Pendidikan Kesihatan juga
bermatlamt untuk membentuk sikap yang positif terhadap kesihatan berdasarkan
pengetahuan dan pengalaman, seterusnya mengamalkan gaya hidup sihat sebagai
cara hidup seharian. Objektif terakhirnya ialah memainkan peranan aktif dalam
menbangunkan kualiti kehidupan komuniti secara global.
Mata pelajaran ini menggalakkan teknik
pembelajaran bersepadu bagi menekan peningkatan pelbagai kecerdasan
kanak-kanak. Dalam setiap kegiatan pembelajaran, pemupukan nilai serta
pemahaman unsur pergerakan dan kesihatan dihubungkaitkan dengan kemahiran asas
jasmani dan kesihatan. Cuba melakukan pergerakan dengan selamat dan cermat
mengikut kemampuan fizikal individu serta pertandingan dalam suasana bermain
ditegaskan. Amalan rutin kecergasan dan kesihatan ditanam dalam suasana
seronok. Di samping itu, gaya pembelajaran kanak-kanak yang tersendiri itu
diberi perhatian supaya murid mendapat manfaat yang maksimum daripada pelajaran
Pendidikan Jasmani dan Kesihatan. Aktiviti seperti senaman beramai-ramai dan
kawad hendaklah digalakkan untuk memupuk semangat bekerjasama dan disiplin
melalui kegiatan fizikal.
Dalam aktiviti gaya hidup sihat terdapat
beberapa komponen utama yang membentuknya. Komponen-komponen itu dapat
diterjemahkan dalam gambar rajah di bawah.
Proses pengajaran dan pembelajaran akan lebih
efektif dengan gabungan elemen pengalaman dan kejadian realiti yang berlaku
dipersekitaran kita. Pengalaman murid akan membantu proses menggalakkan amalan
gaya hidup sihat. Dengan mengaitkan pengalaman dan suasana persekitaran murid
dapat menentukan situasi yang boleh diikuti contohnya bercerita tentang makanan
kegemaran mereka, mengenal makanan yang tidak berkhasiat seterusnya membawa
kepada penerangan pemakanan yang seimbang. Dengan yang demikian murid-murid
akan mengetahui kesan pemakanan yang tidak baik dan yang baik kepada mereka.
Bagi
merangsang pengalaman dan pengetahuan sedia ada murid guru juga boleh
menayangkan peristiwa-peristiwa sebenar yang berlaku dipersekitaran mereka
tentang amalan gaya hidup yang baik dan tidak baik serta kesan yang mereka
perolehi apabila mengamalkan gaya hidup tersebut secara positif. Lawatan ke
tempat-tempat tertentu seperti di hospital dan sebagainya akan dapat membuka
minda murid untuk membuka pemikiran mereka berkaitan kesan dan kepentingan gaya
hidup sihat.
Elemen-elemen
pengalaman dan strategi pembelajaran yang pelbagai akan memberi impak yang
berkesan terhadap proses pembelajaran gaya hidup sihat bagi menjamin
kesejahteraan hidup kita daripada pelbagai sudut kesihatan mental-emosi, sosial
dan rohani. Dengan berpegang teguh kepada konsep kendiri yang positif,
bertanggungjawab terhadap sikap, keputusan dan tingkahlaku sendiri serta mempunyai
pegangan yang teguh gaya hidup yang sihat dan praktikal pasti dapat
direalisasikan.
Amalan kesihatan diri dan keluarga
amat penting untuk dipraktikkan bagi menjamin sebuah keluarga yang sihat dan
sejahtera. Ia membolehkan manusia hidup sebagai sebuah kelurga yang bahagia dan
menjamin mutu kesihatan yang berkualiti dan menjamin kesihatan diri yang dapat
mewujudkan sebuah keluarga yang bahagian dan menyumbang kepada keharmonian
sesebuah masyarakat.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 Komen Anda:
Catat Ulasan