1 Pengenalan
Matlamat
pembangunan pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah memberi penekanan kepada pembangunan ICT yang
menyeluruh, antaranya ialah untuk
meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan pelajar,pendidik
dan personel serta menekankan pengintegrasian ICT dalam P&P supaya ianya
lebih menarik dan berkesan.
Salah
satu tujuan pendidikan adalah untuk mengoptimalkan kemampuan anak didik dan
membantu mengembangkan kemampuan yang sempurna secara fizik., intelektual dan
emosi. DePorter (1992) dalam teorinya “Quantum learning”menyatakan bahawa
manusia memiliki potensi untuk berkembang (potential to growth) hampir tidak
terbatas. Namun kita hanya memanfaatkan sebahgian kecil sahaja kemampuan
tersebut “we live only a small part of the life we are given”.
Criswell(1989)
mendefinisikan PBK sebagai penggunaan komputer dalam menyampaikan bahan
pengajaran dengan melibatkan pelajar secara aktif. Pendek kata matlamat PBK
ialah untuk mengajar. Mengajar bermakna menyampaikan pengajaran dengan
menggunakan program komputer. Menurut Gagne dan Briggs (Wang dan Sleeman 1994)
kemasyhuran komputer menjadi popular sebagi media pembelejaran kerana komputer
memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh media pembelajaran yang lain
sebelum zaman komputer.
Menurut
Gagne dan Briggs (Wang dan Sleeman 1994) kemasyhuran komputer menjadi popular
sebagi media pembelejaran kerana komputer memiliki keistimewaan yang tidak
dimiliki oleh media pembelajaran yang lain sebelum zaman komputer. kaedah
Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer
(PPBK) secara terancang akan menghasilkan pembelajaran
yang berkesan, aktif
dan bermutu. Melalui
teknik PBK yang terancang ia akan dapat digunakan dalam semua subjek dan
menarik minat para pelajar disebabkan beberapa perkara berikut :-
1.1 Hubungan interaktif
Komputer membolehkan wujudnya hubungan di antara
rangsangan dengan jawapan. Bahkan menurut Dublin (1984,1996) komputer dapat
menumbuhkan inspirasi dan meningkatkan minat. Berdasarkan hubungan interaktif
ini murid-murid akan dapat mencapai maklumat yang dikehendaki dengan
menggunakan hyperlink atau pautan untuk mencapai sesuatu maklumat.
1.2 Pengulangan
Komputer membolehkan pengguna mengulangi apabila perlu
untuk memperkuatkan lagi pembelajaran dan memperbaiki lagi ingatan. Dalam
pengulangan amat diperlukan kebebasan dan kreativiti daripada para pelajar
(Clements, 1994) .
1.3 Maklumbalas dan peneguhan
Media komputer membolehkan pelajar memperoleh maklum
balas terhadap pelajaran serta merta dan boleh memotivasikan pelajar dengan
peneguhan positif yang diberi apabila pelajar memberikan jawapan.
2 Mod-mod
Pengajaran dan Pembelajaran
Mod-mod yang
terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran teknologi maklumat dalam pendidikan
adalah seperti berikut :-
2.1 Tutorial
Tutorial
melibatkan komputer memperkenalkan bahan-bahan pembelajaran di sampaikan secara
berperingkat-peringkat dan diikuti dengan soalan-soalan. Seterusnya komputer
akan menyemak jawapan dan memberikan maklum balas. Ianya sesuai digunakan untuk
memperkenalkan isi kandungan baru, mengulangkaji dan pemulihan kepada pelajar
yang berpencapaian rendah atau pengayaan kepada pelajar yang berpencapaian
tinggi.
Ianya juga dapat
digunakan untuk pengukuhan, menyelesaikan masalah (Alessi & Trollip, 1985)
dan untuk mengajar konsep-konsep yang konkrit dan abstrak. Ini semua dilakukan
dengan menggunakan ilustrasi, animasi, soalan serta teks. Perkembangan
teknologi komputer membolehkan video serta audio digunakan untuk merangsang
pelajar.
2.2 Mod Penerokaan
Mod ini merupakan pengabungan isi pelajaran dan suatu strategi penyampaian
yang membolehkan pelajar meneroka suatu perkara atau konsep dan membina
pengetahuan kendiri. Tujuan utama penggunaan mod penerokaan bukannya untuk
mendapat jawapan salah atau betul tetapi memfokus kepada penglibatan pelajar
dalam sesuatu konsep atau perkara dengan kefahaman mereka sendiri.
2.3 Mod Komunikasi
Mod ini
menekankan penggunaan teknologi yang berkaitan komunikasi dalam membantu
pengajaran dan pembelajaran. Mod
komunikasi melibatkan beberapa kemudahan seperti e-mail, telesidang (sidang
video atau audio), enjin pengelintar melalui internet dan pembinaan laman web.
2.4 Mod Aplikasi
Mod aplikasi adalah merupakan penggunaan
beberapa perisian aplikasi seperti pemproses kata, hamparan elektronik,
persembahan elektronik, dan pangkalan data. Sebagai alat bantu pengajaran dan
pembelajaran. Persembahan elektronik digunakan untuk menyampaikan maklumat
secara lebih berkesan dan menarik bagi merangsang minda murid untuk mengikut
pelajaran dengan mudah.
Rujukan
Adi Afzal Ahmad. 1996. On tour : the
multimedia courseware for students of KBSM English.Unpublished
Undergraduate Thesis, Universiti Kebangsaan Malaysia.
Fox, G. 1998. The Internet: making it work
in the ESL classroom.The Internet TESL Journal, 4/9.
Hannafin R. D. & Freeman, D. J. 1995.
An exploratory study of teachers’ view of knowledge acquisition. Educational
Technology. 35 (1): 49-56.
Hazeline
Mahmood. 1998. A multimedia CALL programme : D.R.E.A.M. Unpublished Undergraduate
Thesis. (B. Ed. TESL Program) , Universiti Kebangsaan Malaysia.
http://www.saratokdc.gov.my/image/taman-rekreasi-2.jpg
http://budowlepl/najwyzsze/grafika/menara-malayan-bank-building.jpg
0 Komen Anda:
Catat Ulasan