Genesis Mining - Easy Mining

Selasa, 24 April 2018

CONTOH RUJUKAN PENYAIR DAN SAJAK


1.0       Pengenalan

Pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dapat memenuhi cita-cita Falsafah Pendidikan bagi mewujudkan insan yang seimbang lagi harmonis dari segi intelek, emosi, rohani dan jasmani. Pendidikan sastera diterapkan mulai tingkatan satu hingga tingkatan lima dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia melalui aktiviti kemahiran berbahasa, iaitu kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca, dan kemahiran menulis. (A.Ghafar Ibrahim; 2002: 25) Memang tidak dapat dinafikan lagi bahan sastera dapat menarik minat dan memberi kesan yang positif terhadap pembelajaran murid. Berikut adalah alasan-alasan yang mewajarkan penggunaan bahan sastera dalam pendidikan.

[1]Sastera merupakan hasil seni yang disampaikan melalui bahasa. Tidak keterlaluan sekiranya dikatakan sastera mampu membentuk tamadun sesuatu bangsa kerana ia bukan sahaja mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat namun hal ini juga terlibat dengan pergolakan yang berlaku dalam masyarakat tersebut. Karya sastera membincangkan apa yang berlaku dan apa yang terlihat pada sesuatu masyarakat sambil mengemukakan sikap dan pandangan pengarangnya (Baharuddin Zainal,1975:1) Penggunaan bahan sastera boleh menarik minat dan memberi kesan yang positif. Ia boleh digunakan untuk mengajar Bahasa Melayu mengikut peringkat yang sesuai dengan umur, minat, tahap pemikiran dan peringkat kesukaran pelajaran. Ini terpulanglah kepada kebijaksanaan guru Bahasa Melayu untuk membuat pemilihan, penilaian dan penyesuaian bahan yang digunakan. [2]Pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dapat memenuhi cita-cita Falsafah Pendidikan bagi mewujudkan insan yang seimbang lagi harmonis dari segi intelek, emosi rohani dan jasmani.

Menurut Abdul Rahman Shaari pula (1994) ada beberapa alasan yang menyokong penggunaan bahan sastera dalam pendidikan bahasa sastera. Pertama, sastera adalah bentuk karya yang menggunakan bahasa secara terbaik. Laras bahasa sastera adalah salah satu daripada sejumlah laras bahasa dan jika bahan yang dipilih itu berupa karya atau sebahagian karya sastera yang bermutu, maka bahasanya terjamin.Bahan sastera memiliki daya tarikan yang dapat menanamkan dan mengekalkan minat membaca. Ini disebabkan oleh sifat karya sastera itu sendiri yang selalu nya memiliki ciri-ciri menghibur. Karya sastera yang bercorak cereka mengandungi plot yang memikat hati pembaca untuk terus menatapnya. Dalam keadaan di atas, bahan sastera adalah bahan pengajaran bahasa yang berkesan. Bahasa yang baik dan menarik akan menyebabkan timbulnya rasa bangga di hati penggunanya. Kebanggaan terhadap Bahasa Melayu adalah salah satu objektif pendidikan Bahasa Melayu.

            Melalui penulisan bahasa sastera, penggunaan bahasa dalam bentuk yang beraneka rupa dan dalam situasi yang berbeza-beza dapat diterapkan kepada pelajar-pelajar. Selain itu bahasa sastera mengandungi banyak unsur dan nilai sejagat yang sangat membantu dalam proses penerapan Emotional Quotion (EQ) di kalangan pelajar-pelajar. Bagi tugasan ini saya telah memilih genre sastera sajak untuk di ulas berkaitan dengan aspek bahasa, nilai dan struktur.

1.1 Biodata Dharmawijaya

Tokoh penyair negara, Kamaruzzaman A. Kadir atau lebih dikenali dengan nama pena Dharmawijaya berasal dari Kampung Talang, Tanjung Ipoh, Kuala Pilah. Allahyarham yang memiliki ijazah Sarjana Sastera dari Universiti Malaya pada tahun 1981 pernah menjadi guru bahasa dan kesusasteraan Melayu di sekolah menengah; pembantu penyelidik di Dewan Bahasa dan Pustaka (1971-1972) dan pensyarah (1981-1986) dan Profesor Madya (1987-1994) di Jabatan Pengajian Melayu, Universiti Malaya.
  
            Beliau bertugas di Fakulti Bahasa Moden dan Komunikasi, UPM sebagai Sarjana Tamu sejak tahun 1996 sehingga meninggal dunia. Selain sebagai seorang penyair, Allahyarham juga adalah seorang penulis esei dan kritik sastera terutama puisi.Sepanjang hidupnya Allahyarham pernah memenangi hadiah sastera Malaysia pada tahun 1971, 1976 serta 1982/83 dalam bahagian puisi. Beberapa buah buku kajian Allahyarham mengenai puisi yang telah diterbitkan ialah Nasionalisme dalam Puisi Melayu Moden 1933-1957 (1982) yang turut memenangi Hadiah Sastera Malaysia 1982/83 dalam bahagian buku kajian sastera moden terbaik; Tanggapan dan Kaedah Pengajaran Puisi (1987); Berkenalan Puisi (1987), Pemahaman dan Penghayatan Puisi (1992) serta Dunia Puisi Dalam Penelitian dan Pengajaran (1992) dan edisi yang sama dikemaskini pada 1998. Turut diterbitkan ialah tiga buah kumpulan pusi persendiriannya iaitu Warna Maya (1974), Derita Buana (1992) dan Jejak Kembara (1999). Di samping itu juga, beliau merupakan orang yang menghasilkan antologi puisi Di Penjuru Matamu (1975) dan Bunga Gerimis (1986) yang pernah menjadi buku teks Kesusateraan Melayu di sekolah-sekolah menengah, Lagu Kehidupan (1983), Bintang Mengerdip (1984), Puisi Sepanjang Zaman (1989) dan Gurindam Alam (1994) yang menjadi rujukan umum dan di institusi-institusi pengajian tinggi.
  
1.2       Sajak Pilihan

BISIKAN HATI UNTUK IBU - HAJAH SITI
Oleh: Alaieffa

Ampuni dosaku
Kerana kelahiran ku
Darah mu tumpah ke bumi

Ampuni dosaku
Kerana sakit, sedih ku
Airmata mu membasahi pipi

Ampuni dosaku
Kerana membesarkan ku
Resah gelisah selalu kau alami

Terima kaseh ku pada mu
Atas jasa mu membesarkan ku
Atas segala kasih sayang mu

Terima kaseh ku pada mu
Atas bimbingan dan ajaran mu
Aku dapat menjadi ibu seperti mu

Doakan dan restuilah diriku agar berjaya
Mejadi ibu seperti mu jua
Melahirkan anak bangsa yang berwibawa

Setinggi gunung seluas lautan
Bukan dapat jadi ukuran
Pengorbanan ibu tak ada batasan
Kasih sayangnya tetap berkekalan

Doaku untuk mu ibu
Agar ALLAH memberi restu
Atas segala jasa dan bakti mu
Pahala Syurga ganjaran untuk mu







1.3       Biodata Penulis Sajak


Alaieffa, atau nama penuhnya Syarifah Mariani Malai Othman lahir di Negeri Brunei Darus Salam pada 6 ogos 1955. Walaupun baru di bidang penulisan namun telah menunjukkan minat dan kesungguhan. Selain puisi beliau juga menulis cerpen yang pernah disiarkan di kumuniti Cerpenis. Beliau juga berkebolehan menulis sajak jenaka (sajen) yang banyak disiarkan di ruangan komuniti sajen. Ibu kepada tiga orang anak, 2 lelaki dan 1 perempuan, dan isteri kepada seorang pegawai tertinggi polis negara Brunei ini walaupun mula menghasilkan puisi di ketika usia lewat 48 tahun namun dengan kematangan fikiran disertai pula oleh pengalaman menjadikan karyanya menarik.

1.4       Aspek Bahasa

            Penulis menggunakan standard bahasa laras moden tetapi menggunakan Kiasan berbunga iaitu kiasan yang menggunakan rangkaian kata-kata yang indah berbunga-bunga.
Contoh:
Kerana sakit, sedih ku
Airmata mu membasahi pipi

Kerana kelahiran ku
Darah mu tumpah ke bumi

Meneliti aspek ragam bahasa pula iaitu ciri gaya penceritaan tertentu menurut bidang penggunaannya bertujuan untuk menguatkan dan mempertajamkan maksud supaya pembaca atau pendengar mendapat kesan daripadanya. Penulis banyak menggunakan unsur-unsur ini bagi menimbulkan rasa keinsafan dalam kalangan pembaca. Hal ini bersesuaian dengan kritikan dan pendapat Dharmawijaya yang menyatakan bahawa estetik atau keindahan puisi dihubungkan dengan dayaguna bahasa, iaitu keupayaan penguasaan bahasa dan ketajaman rasa terhadap alam serta persekitaran untuk menjelmakan pengalaman jiwa seseorang penyair. Bermakna yang tersirat dalam sajak ini dapat ditafsirkan oleh pembaca bahawa isu sosial ini harus merupakan senario kehidupan masyarakat melayu yang diselubungi kemiskinan.Ia juga melibatkan kehidupan dan budaya masyarakat yang kebiasaan dan dilalui oleh masyarakat melayu.
         
Contoh:
Ampuni dosaku
Kerana membesarkan ku
Resah gelisah selalu kau alami

Terima kaseh ku pada mu
Atas jasa mu membesarkan ku
Atas segala kasih sayang mu

Terima kaseh ku pada mu
Atas bimbingan dan ajaran mu
Aku dapat menjadi ibu seperti mu

Penulis juga menggunakan bahasa naik iaitu ragaman bahasa yang menguatkan tujuan kata dengan membawakan ke hadapan hati pembaca, akan gambaran fikiran yang beransur-ansur naik dari dataran yang kendur kepada dataran yang semakin terik atau tegang, membawa pembaca atau pendengar selangkah demi selangkah sampai ke kemuncak, iaitu kepada apa yang hendak disebutkannya.

Contoh:
Setinggi gunung seluas lautan
Bukan dapat jadi ukuran
Pengorbanan ibu tak ada batasan
Kasih sayangnya tetap berkekalan

Doaku untuk mu ibu
Agar ALLAH memberi restu
Atas segala jasa dan bakti mu
Pahala Syurga ganjaran untuk mu

Bagi Dharmawijaya seorang penyair ialah seorang seniman yang mencipta karya dan secara langsung atau tidak langsung membincangkan kehidupan. Temanya diambil dan diolah daripada kehidupan seharian, tetapi dipersembahkan kepada pembaca atau pendengar dengan sudut pandangan yang disampaikan melalui cara dan gaya bahasa yang luar biasa, dan dengan itu dapat membijaksanakan pembaca atau pendengarnya supaya merasai hasil keindahan sesuatu karya yang hidup dengan persekitaran realiti.


1.5       Aspek Nilai

            Genre sastera tidak kira cerpen, novel, syair dan sebagainya sentiasa menyelitkan unsur-unsur nilai untuk diketengahkan kepada masyarakat atau dalam kalangan pembaca.
Dalam hal ini penulis telah mengemukakan beberapa nilai murni untuk pembaca.Menurut Dwijaya puisi yang baik lazimnya menawarkan serangkaian makna kepada pembacanya. Untuk menangkap rangkaian makna itu, tentu saja pembaca perlu masuk ke dalamnya dan mencuba memberi penafsiran terhadapnya. Langkah dasar yang dapat dilakukan untuk pe-mahaman itu adalah ikhtiar untuk mencari makna teks.

            Nilai kasih sayang merupakan nilai yang diterapkan oleh penulis dalam sajaknya yang bertajuk ”Bisikan Hati Untuk Ibu”. Penulis meluahkan rasa terharu terhadap pengorbanan ibunya memberi kasih sayang dan didikan kepadanya. Pengorbanan seorang ibu yang menanggung kesakitan ketika melahirkannya. Di samping itu Penyair juga ingin memohon ampun dan maaf jika ada salah dan silap terhadap ibunya.

Ampuni dosaku
Kerana sakit, sedih ku
Airmata mu membasahi pipi

            Seperti yang kita maklum, saat yang paling mencemaskan bagi seorang ibu ketika hendak melahirkan bayinya. Dan saat yang paling membahagiakan bagi seorang ibu pula apabila telah berjaya melahirkannya. Ketika itu hilang segala kesakitan yang dirasakannya. Allah swt dengan rahmatNya telah memberikan rasa kasih sayang di hati seorang ibu kepada anaknya sehingga si ibu walaupun tahu ketika bersalin ibarat bersalin nyawa namun tidak pernah serik untuk terus melahirkan lagi cahaya mata dari zuriat suaminya.

Ampuni dosaku
Kerana membesarkan ku
Resah gelisah selalu kau alami
 
            Selain melahirkan anak, si ibu juga sanggup bersusah payah memelihara anak sejak dilahirkan hinggalah besar. Si Ibu sanggup berjaga malam apabila anak menangis dan Si Ibu turut merasa sakitnya jika anak jatuh sakit, seperti kata penulis
“ Kerana sakit, sedihku, air matamu membasahi pipi”.

            Penulis juga merakamkan penghargaan kepada ibu yang telah bersusah payah mendidik dan membesakan dengan kata-katanya
“kerana membesarkan ku, resah gelisah selalu kau alami.”

            Pada rangkap pertama kedua dan ketiga, penulis memulakan ayat dengan “ Ampuni dosaku…”.
Mungkin timbul persoalan, adakah seorang ibu boleh mengampun dosa anaknya?. Bukankah Allah yang mengampunkan dosa?.

            Di Zaman Rasullullah saw pernah terjadi satu kisah seorang pemuda bernama al Qomah mengalami masalah ketika hendak meninggal dunia. Berita itu disampaikan kepada Rasullulah saw, dan setelah di siasat baginda dapati ibu kepada pemuda itu merasa sakit hati akibat perbuatan anaknya. Dan setelah si ibu memaafan kesalahan anaknya barulah pemuda itu meninggal dunia dengan mudah.

            Kita juga selalu mendengar bahawa “ Syurga itu terletak di bawah telapak kaki ibu” yang menunjukkan begitu besarnya peranan seorang ibu terhadap anak yang dikandungnya. Dari kisah tersebut menunjukkan bahawa kemaafan dari ibu adalah penting sebelum mendapat keampunan daripada Allah swt. Walaubagaimanapun Allah Maha Pengampun lagi Maha Mengasihani.

Terima kaseh ku pada mu
Atas jasa mu membesarkan ku
Atas segala kasih sayang mu
 
Dengan menggunakan diksi yang ekonomis dan terkawal bahasanya, tidak menyalah atau menghukum siapa yang yang bersalah. Dwijaya menyifatkan sajak seumpama ini lebih bertimbangrasa sifatnya. Penulis ingin menggambarkan kepada pembaca bahawa perasaan yang ada pada seorang melalui penghargaan kepada seorang ibu.

            Di rangkap seterusnya penulis mengucapkan terima kasih kepada ibu yang telah memberi bimbingan serta tunjuk ajar sehingga penulis juga mampu menjadi ibu kepada anak-anaknya. Lalu penulis merakamkannya begini;

Terima kaseh ku pada mu
Atas bimbingan dan ajaran mu
Aku dapat menjadi ibu seperti mu

            Selain mengucapkan terima kasih penulis juga memohon keredhaan daripada ibunya dengan kata-kata;

Doakan dan restuilah diriku agar berjaya
Mejadi ibu seperti mu jua
Melahirkan anak bangsa yang berwibawa

            Bagi Penulis kejayaan yang dicapainya adalah dengan berkat doa dan restu dari seorang ibu. Kejayaannya menjadi ibu kepada anak-anaknya juga adalah dari tunjuk ajar dari seorang ibu. Penulis memohon doa restu dari ibunya semoga dia juga berjaya di dunia dan akhirat. Dan akhir sekali penulis memohon doa semoga Allah swt mengampunkan dosa ibunya dan menempatkannya di dalam Syurga.

Setinggi gunung seluas lautan
Bukan dapat jadi ukuran
Pengorbanan ibu tak ada batasan
Kasih sayangnya tetap berkekalan

            Pengorbanan seorang ibu amat bernilai dan tentulah tidak mampu dibayar upahna oleh anak. Penulis menganggap sekiranya di berikan kepada ibu segunung emas sekalipun tidak sama nilainya dengan jasa seorang ibu melahirkan anaknya. Dan penulis mengakhiri puisinya dengan sebuah doa semoga ibunya mendapat rahmat daripada Allah swt dan seterusnya di tempatkan ke alam Syurga.
 
Doaku untuk mu ibu
Agar ALLAH memberi restu
Atas segala jasa dan bakti mu
Pahala Syurga ganjaran untuk mu

            Secara keseluruhan nilai yang diterapkan disini ialah nilai amalan kasih sayang terhadap ibu yang banyak berkorban untuk membesarkan kita sehinggalah dewasa. Bersesuaian dengan pandangan Dwijaya bahawa sesuatu hasil karya itu akan hidup dengan gambaran perihal kehidupan manusia dan menimbulkan keinsafan kepada pembaca.




1.6       Aspek Struktur
           
Secara keseluruhan struktur yang dapat diperolehi menerusi sajak ini ialah bertemakan Kasih Sayang. Sajak ini juga membawa kepada persoalan untuk membalas jasa ibu akibat daripada rasa insaf terhadap pengorbanan ibunya.

            Dari sudut perwatakan pula berdasarkan kepada kejiwaan dan emosi. Penceritaan merujuk kepada rasa kasih sayang terhadap pengorbanan seorang ibu.

            Plot dalam sajak ini pula, merungkai kehidupan seorang ibu bermula dari kandungan ibu sehinggalah penulis dewasa. Dengan yang demikian plot cerita sajak ini berkembang secara tersusun.

Menurut Dwijaya, Dia membanding pengalaman manusia dan masyarakat dengan nilai-nilai utama manusia dan membuat ulasan tentangnya. Sastera mengesani manusia kerana persoalan yang dibincangkan sering kali menjadi persoalan yang dialami bersama.Perjalanan sesuatu plot cerita berkesinambungan dan mudah difahami

Melihat kepada struktur perjalanan ceritanya ia agak mudah difahami dan menggunakan gaya bahasa yang ringkas tetapi mempunyai pengertiaan yang mendalam. Dengan berlatarkan perjalanan masa, penulis mengakhiri sajaknya dengan doa dan harapan terhadap pengorbanan ibunya. Ini dapat disokong kuat dengan cara Dwijaya yang dalam kesedarannya, penyair menggalas kesusasteraan dan menghantarnya kepada manusia, kerana seseorang penyair perlu  memahami erti manusia dan kemanusiaan secara keseluruhan.





Dharmawijaya dalam pandangannya tidak dapat dilihat secara mudah dengan pandangan sambil lalu pada lukisan bahasa sajak, tetapi ia terjalin dan berakar pada empat perkara besar iaitu, monolog pada diri, kesantunan bahasa, kesedaran kemanusiaan dan sentuhan kerohanian. Beliau misalnya sentiasa kembali pada akal budinya sebagai penyair yang sedar, bahawa kebijaksanaan dalam berfikir itu bukan semata-mata perlu diperlihatkan pada keras dan kritikalnya sesuatu idea atau tajamnya kata-kata, tetapi perlu juga disembunyikan di sebalik tirai gaya puitis agar kesan penceritaan sesuatu karya lebih realistik dan hidup dalam bentuk pembukuan.
           
1.7       Rumusan
           
            Sebagai rumusan jelasnya sajak ini merupakan sajak yang mudah difahami dan menjelaskan secara terbuka terhadap persoalan dan tema yang ingin disampaikan. Dengan penggunaan bahasa yang mudah difahami ia akan memberi impak secara terus kepada pembaca kerana gaya penceritaannya jelas menunjukkan tema yang ingin disampaikan kepada pembaca. Disini kita dapat melihat keinsafan penulis adalah juga memberi kesan kepada pembaca. Ini adalah kerana tanpa ibu kita tidak akan wujud di dunia. Persoalan hidup dan Karya yang berkesan adalah karya yang di dalamnya mengungkapkan pelbagai  mesej dan pandangan kepada khalayaknya”. (Dharmawijaya: 2003).Secara keseluruhan berdasarkan plot dan perjalanan cerita dalam sajak ini menjelaskan bahawa kehidupan manusia penuh dengan pelbagai cabaran, pahit dan manis kehidupan yang digarapkan melalui perjalanan yang disalurkan melalui hasil karya sastera sama ada moden, klasik dan sebagainya. Menurut beliau , penyair yang baik selalu cuba menilai, merenung dan mencari jawapan untuk masalah masyarakatnya. Dia membanding pengalaman manusia dan masyarakat dengan nilai-nilai utama manusia dan membuat ulasan tentangnya. Sastera menghasilkan catatan kehidupan manusia kerana persoalan yang dibincangkan sering kali menjadi persoalan yang dialami bersama.



Rujukan

Asmah Hj. Omar. Kesantunan Bahasa. Tanjong Malim: Penerbit Universiti Pendidikan Sultan Idris, 2002.

Atmazaki. Analisis Sajak: Metodologi dan Aplikasi. Bandung: Penerbitan Angkasa, 1993.

Dharmawijaya. Derita Buana. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 1992.


Shamsuddin Jaafar (penyusun). Wajah: Biografi Penulis. (Edisi Ketiga). Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2005.




[1] Hashim Awang,1985:2
[2] A.Ghafar Ibrahim, 2002

0 Komen Anda:

Catat Ulasan