Genesis Mining - Easy Mining

Sabtu, 14 April 2018

BILIK PENDIDIKAN SENI VISUAL

1.0       Pengenalan

Persekitaran memainkan peranan yang signifikan di dalam perkembangan pembelajaran kanak-kanak. Persekitaran yang sihat dan kondusif membantu murid untuk berkembang dan menjadi lebih aktif. Marjorie Schiller (1995) menyatakan bahawa bilik dan seni melambangkan cara kita menilai seni dan bagaimana seni memberikan makna kepada kehidupan kita.

Kegiatan seni yang dijalankan berdasarkan empat bidang utama. Bidang-bidang tersebut ialah bidang menggambar, membuat corak dan rekaan, membentuk dan membuat binaan, dan mengenal kraf tradisional. Pengalaman seni ini adalah untuk memperkembang dan menyelaraskan persepsi dan konsepsi visual murid sebagai asas bagi menggalakkan pemikiran kritis dan kreatif.

Pengalaman ini juga selaras dengan perkembangan peringkat kesediaan dan penerimaan murid dari segi sosioemosi, psikomotor dan mental yang merangkumi perasaan, koordinasi, manipulasi dan persepsi visual. Dengan memmuridi Pendidikan Seni Visual di sekolah rendah, murid akan dapat menguasai beberapa pengetahuan dan kemahiran. Antara pengetahuan yang dapat dimiliki murid ialah pengetahuan mengenai bahan, alat dan teknik yang digunakan dalam sebarang kegiatan seni. Murid juga akan mendapat pengetahuan mengenai sumber motif dalam persekitaran, kraf tradisional, unsur seni dan prinsip rekaan dalam pendidikan seni visual, proses pembuatan hasil seni, menyimpan maklumat atau dokumentasi, mengintegrasikan maklumat dan aplikasi komputer dalam kerja seni visual.

            Sementara kemahiran yang akan diperolehi murid pula ialah kemahiran memanipulasi bahan, alat dan teknik, mengaplikasi disiplin seni visual, berfikir secara kritis dan kreatif, berkomunikasi secara berkesan, membuat pilihan, membuat interpretasi, menggunakan teknologi bahan dan perkakasan. Bagi membolehkan murid menguasai kemahiran-kemahiran ini guru perlu mengintegrasikan kedua-dua bidang ini dalam pengajaran dan pembelajaran.Dalam penghasilan seni visual, kegiatan harus melibatkanpenerokaan, pewujudan idea,perkembangan idea, pembelajaran secaraterancang, penggunaan teknologi, alat dan bahan melalui teknik tertentu.Semua kegiatan seni mengutamakan kajian-kajian sebelum, semasa danselepas proses penghasilan. Ini bertujuan menerapkan budaya penyelidikan di kalangan murid.

           
1.1       Maklumat berkaitan bilik seni

Bilik Seni merupakan satu unit penting dalam organisasi sekolah. Ini adalah kerana unit ini memainkan peranan penting dalam menguruskan proses pengajaran dan pembelajaran matapelajaran Pendidikan Seni Visual dan program yang berkaitan dengan seni. Oleh itu, Bilik Seni itu sendiri perlulah kelihatan ceria dan dapat memberi ruang kerja yang selesa kepada seluruh warga Sekolah khas di SK Pulau Mabul, Semporna. Bagi meralisasikan dan melicinkan perkhidmatan Bilik Seni telah membentuk satu organisasi bagi sesi 2013. ia terdiri daripada Ketua Panatia Seni,Setiausaha dan guru-guru yang mengajar matapelajaran Pendidikan Seni Visual.SK Pulau Mabul merupakan sebuah sekolah yang terletak yang agak jauh dari bandar.Pengurusan Bilik Seni yang terancang dan bersistematik dapat menanam nilai-nilai murni dan estetika dalam penghasilan sesebuah karya seni kepada murid dan semua warga sekolah.Pengurusan dan aktiviti yang dijalankan dapat memupuk minat murid dan warga sekolah untuk sama-sama melibatkan diri dalam program yang dirancang. Ini bertujuan untuk memberi pendedahan kepada murid dan warga sekolah tentang kepentingan dan ilmu pengetahuan di dalam bidang seni visual.

            Kurikulum Pendidikan Seni Visual disusun berdasarkan dua bidang iaitu Bidang Penghasilan Seni Visual serta Sejarah dan Apresiasi Seni Visual.Kedua-dua bahagian ini diharapkan dapat membantu murid dalam menguasai pelbagai kemahiran. Antara kemahiran yang akan dikuasai murid melalui pendidikan seni visual ialah kemahiran berfikir secara kritis dan kreatif, kemahiran berkomunikasi secara berkesan, kemahiran membuat pilihan dankeputusan yang tepat, kemahiran mencari, menginterpretasi dan mengaplikasi maklumat, kemahiran bekerjasama dan kemahiran pengurusan.

            Dalam mencapai matlamat Pendidikan Seni Visual dan juga matlamat Falsafah Pendidikan Kebangsaan ini, peranan guru amat penting dalam pengurusan terutamanya dalam menghasilkan ruang atau bilik studio khusus yang memberi impak yang maksimum kepada murid. Ini kerana kekuatan Pendidikan Seni Visual di sesebuah sekolah terletak kepada guru dan tempat operasi iaitu Bilik/Studio Pendidikan Seni Visual.Pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual dijalankan dalam bentuk teori dan praktikal tetapi pendekatannya bergantung kepada kebijaksanaan guru untuk mengendalikannya asalkan meliputi tiga domain iaitu, pengetahuan, kemahiran dan nilai.

1.2       Pengurusan Bilik Seni

Pengurusan bilik seni merupakan satu aspek utama dalam konteks proses pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni. Guru Pendidikan Seni hendaklah memainkan peranan penting dalam aspek ini. Guru Pendidikan Seni hendaklah sentiasa berusaha bersama-sama guru-guru seni yang lain untuk mewujudkan keadaan dan suasana yang sesuai. Suasana dalam bilik seni ini sepatutnya menjadi daya penarik dan menjadi sumber ilham bukan sahaja kepada pelajar dan guru bahkan kepada seluruh masyarakat sekolah dan pelawat. Selain hasil kerja pelajar, contoh-contoh hasil kraf tempatan dan lain-lain lagi yang sesuai juga dipamerkan dalam bilik seni.Bahan-bahan seni yang dipamerkan hendaklah disusun mengikut jenisnya seperti:
• unsur seni
• menggambar / melukis
• warna
• lukisan alam semulajadi
• seni huruf dan sebagainya.




            Guru-guru pendidikan seni , terutamanya guru panatia/guru kanan juga perlu mewujudkan bilik seni yang standard. Standard di sini bermaksud ianya mempunyai fasiliti yang lengkap, menarik dan menekankan aspek-aspek keselamatan. Di dalam pengurusan bilik seni, aspek-aspek yang perlu di beri perhatian yang sewajarnya adalah seperti berikut :

  1. Warna Dinding - Warna-warna yang disarankan adalah warnawarna terang-nampak besar selain daripada sesuai untuk dijadikan latar
  2. Papan Buletin - untuk mempamerkan hasil karya pelajar selain sebagai tempat untuk menyampaikan maklumat
  3. Cahaya - menggunakan sinaran cahaya semula jadi dari luar.
  4. Bahan Pameran Khas - mempamerkan objek semula jadi yang boleh membangkitkan rasa ingin tahu.
  5. Zon Kerja- lokasi murid menghasilkan karya dan menyiapkan kerja mereka – meja kerja , bahan seni , warna , jarak yang sesuai antara pelajar.
  6. Stor Penyimpanan - Rak simpanan boleh digunakan untuk menyimpan bahan dan hasil karya pelajar seperti folio dan buku latihan.

1.3       Sudut-sudut pameran berkaitan

Berdasarkan kepada gambar yang telah diperolehi didapati beberapa kawasan dijadiakan sebagai sudut pameran sebagai sumber rujukan kepada pelajar diantaranya adalah seperti pameran berkaitan hasil kerja pelajar dan berkaitan teknik dalam pendidikan seni.

 1.4       Zon-zon kerja tertentu

Zon kerja yang yang terdapat di dalam bilik ini merupakan zon yang disusun secara kelas. Dimana susun atur meja dan kerusi seperti bilik darjah biasa.

1.5       Stor dan bilik-bilik khas yang berkaitan
           
Kekurangan yang ketara bagi bilik seni ini adalah ketiadaan stor penyimpanan alatan. Ini pastinya menyukarkan bahan-bahan seni seperti warna dan peralatan lain di simpan atau dihimpunkan dalam satu tempat. Keadaan ini pastinya akan meyukarkan mereka menyimpan peralatan tersebut dan ini akan menyebabkan peralatan tidak dapat dikumpulkan dalam keadaan yang tersusun.

1.6       Ruang-ruang lain yang berkaitan

Didapati tiada ruang yang dibuat dalam bilik ini bermaksud tiada ruang-ruang tertentu dalam bilik ini yang menyebabkan susun atur kurang kundusif untuk membuat agihan terhadap pameran hasil karya pelajar. Ini menyebabkan

1.7       Carta-carta

            Carta berkaitan dengan bilik pendidikan seni tidak terdapat di dalam bilik ini dan maklumat berkaitan susunan jawatankuasa tidak dapat diperolehi.


2.0       Pelan dan ladangan Bilik Pendidikan Seni


30” x 30”
 
  
2.2       Cadangan Penambahbaikan
  
Secara keseluruhan terdapat beberapa penambahbaikan yang perlu dilakukan bagi membolehkan bilik Studio Seni ini lebih ceria dan lebih kondusif untuk suasana pembelajaran Pendidikan Seni. Penambahbaikan tersebut dilihat dari segi susun atur ruang kerja, sudut pameran yang berkonsepkan kemahiran tertentu, carta organisasi dan juga ruang penyimpanan alatan seni.

2.2.1    Susun atur kerusi meja

Bagi membolehkan suasana persekitaran yang lebih ceria susun atur meja dan kerusi perlulah disusun mengikut suasana yang lebih selesa iaitu suasana tersebut perlulah kelihatan luas. Selain daripada itu suasana tempat kerja adalah memberi galakkan kepada pelajar untuk melakukan tugasan dengan baik. Ruang kerja penting agar pelajar dapat mencetak hasil-hasil seni mereka. Pelbagai alat disediakan seperti cetakan yang menggunakan teknologi canggih mahupun yang bersifat konvensional disediakan di ruangan ini. Dengan ini ruangan kerja yang selesa akan dapat membantu pelajar menghasilkan karya-karya seni hasil gabungan teknologi moden dan konvensional dengan lebih baik.

            Ruang khas disediakan untuk mengakses maklumat berkaitan pendidikan seni perlu disediakan. Ruang ini digunakan untuk mendapatkan sebarang maklumat yang dikehendaki oleh pengguna-pengguna khususnya maklumat yang berkaitan dengan pendidikan seni dan visual. Ruang ini boleh memuatkan antara 10 hingga 15 orang pada satu-satu masa. Ruang ini juga dilengkapi dengan pendingin hawa untuk keselesaan yang optimum. Pendingin hawa ini juga telah dilaraskan secara automatik mengikut keselesaan pengunjung-pengunjung yang berada di dalam bilik tersebut. Bagi menjaga kebersihan bilik ini, rak kasut disediakan dan pengunjung-pengunjung boleh meletakkan kasut pada arak kasut yang telah disediakan.

             Seperti yang telah dinyatakan tadi, bilik ini adalah berkonsepkan futuristik maka rak kasut yang terdapat di sini juga dapat dikawal hanya dengan menekan butang yang disediakan dan rak kasut tadi akan masuk ke dalam satu ruangan yang tidak dapat dilihat lagi. Komputer-komputer yang digunakan juga berkonsepkan futuristik dan tidak dapat dilihat kecuali dengan menekan butang untuk mengeluarkan skrin komputer dan seterusnya dapat digunakan. Begitulah juga sewaktu komputer itu akan dimatikan, komputer ini akan masuk semula ke dalam ruangan yang tidak dapat dilihat lagi. Ini bertujuan untuk menjimatkan ruang dan melindungi jangka hayat komputer supaya dapat bertahan lebih lama lagi.

2.2.2    Stor
           
Stor khas simpanan bahan atau alatan Pendidikan Seni perlu disediakan ruang yang membolehkan bahan disimpan dalam keadaan yang teratur dan kemaskini. Stor ini digunakan untuk menyimpan pelbagai barangan yang diperlukan sewaktu sebarang proses membuat aktiviti yang diperlukan. Stor penyimpanan alatan amat diperlukan sama sekali. Ini kerana di dalam bilik seni ini guru perlu menyediakan pelbagai stok alatan serta bahan-bahan keperluan dalam kuantiti yang banyak. Selain itu juga terdapat pelbagai jenis alatan serta bahan untuk kegunaan pelajar contohnya ialah berus dalam pelbagai saiz, cat dalam pelbagai warna dan jenis seperti cat minyak, cat air, cat paster, lilin, gunting, pisau dan sebagainya. Oleh itu alat dan bahan ini perlu diasingkan dan disimpan ditempat yang selamat.

            Selain itu, stor juga boleh digunakan untuk menyimpan alat atau bahan seperti buku-buku, folio-folio dan hasil kerja pelajar di atas rak kayu yang dibina di dalam stor. Stor ini juga dilengkapi dengan peralatan yang serba canggih untuk memudahkan semua aktiviti yang berlaku di dalam stor ini.Untuk menjaga kebersihan stor ini supaya sentiasa kemas, jadual tugasan disediakan supaya setiap kali stor ini digunakan kekemasan stor akan sentiasa terpelihara.


            Stor yang tidak dijaga dengan rapi akan menyebabkan penggunaannya terganggu kerana sudah pasti ada habuk, kotoran dan yang seumpamanya. Walau bagaimanapun oleh kerana peralatan yang digunakan adalah canggih, maka habuk dan kekotoran hampir tidak berlaku di bilik ini kerana ada alat pengesan yang dapat mengesan sebarang kekotoran dan perkara ini dapat diatasi dengan begitu mudah.

2.2.3    Sudut-sudut Pameran

Sudut-sudut tersebut perlu dilabelkan mengikut ketegori hasil seni. Ia membolehkan dan memudahkan murid-murid mengenali jenis-jenis hasil seni tersebut.

2.2.4    Carta organisasi

Carta organisasi perlu disediakan untuk paparan kepada mereka yang menggunakan bilik seni ini. Walaupun bilik seni ini merupakan tempat proses pengajaran dan pembelajaran dilakukan.

2.2.5    Pejabat Seni

Ruang pejabat seni juga penting untuk melaksanakan aktiviti pengkeranian. Ianya juga berfungsi sebagai tempat untuk melaksanakan penerimaan, merekod, penyelenggaraan, pengendalian dan pengeluaran stok. Di ruang pejabat ini juga digunakan sebagai tempat menerima, mengesah dan memperakukan barang yang diterima daripada pembekal.


 2.3       Cadangan Bilik Pendidikan Seni
 2.4       Rasional Cadangan Pelan Bilik Pendidikan Seni

Seiring dengan era globalisasi, pendidikan seni juga turut berubah kearah kesenian yang lebih kontemporari. Sebagaimana yang telah kita sedia maklum melalui peredaran masa dan zaman, telah berlaku banyak perubahan di sekeliling kita tanpa kita sedari. Murid-murid semakin kreatif dalam menterjemahkan idea secara lisan tulisan mahupun melalui seni khususnya melalui subjek Pendidikan Seni dan Visual. Justeru, perlu ada satu arena yang kondusif dan sesuai serta lengkap prasarana juga infrastruktur supaya bakat-bakat seni dapat digilap.Untuk itu saya telah melengkapkan satu pelan lantai yang futuristik, dengan harapan dapat diterima pakai oleh pencinta-pencinta seni berkarya dan meluahkan hasil-hasil karya mereka apabila berada di ruang pendidikan seni visual futuristik ini.

            Konsep bilik seni yang saya bawakan adalah lebih kontemporari dengan mengekalkan keperluan asas di dalam bilik seni. Terdapat beberapa ruang utama didalam bilik seperti ruang utama pengajaran dan pembelajaran, ruang cetakan , ruang tembikar, ruang tekstil, ruang pejabat seni, ruang akses ict, stor dan sebagainya.Semuanya ini bertujuan untuk memberi keselesaan yang optimum kepada pengkarya-pengkarya yang menggunakan ruang futuristik yang saya ciptakan ini. Tidak dapat dinafikan bahawa setiap kejayaan yang dicapai itu memerlukan sokongan dari perkara-perkara yang lain iaitu ruang pembelajaran yang dapat mencetuskan idea-idea hebat melalui penggunaan ruang atau prasarana yang kontemporari.

Hasilnya ia akan mewujudkan iklim bilik darjah dalam konteks pengajaran dan pembelajaran Pendidikan Seni Visual sama ada di bilik seni ataupun di sebuah bilik darjah biasa, merangkumi keadaan fizikal dan suasana pembelajaran yang sesuai dan kondusif untuk sesuatu pelajaran.


 2.4.1    Aspek fizikal

Dari aspek fizikal, guru seni hendaklah berusaha menentukan bahawa bilik darjah atau bilik seni adalah bersih, susunan perabot adalah teratur dan sesuai untuk aktiviti yang akan dijalankan. Sudut seni untuk pameran contoh-contoh hasil kerja pelajar perlu ada dan diuruskan dengan menarik dan kemaskini. Ianya dapat dilakukan dengan cara-cara berikut:

i.          Penyusunan meja kerusi murid mengikut kumpulan.
ii.         Suasana di studio Pendidikan Seni yang dihiasi dan diatur kemas dengan carta, gambar, rak pameran dan alat bantu mengajar yang mengalakkan aktiviti pengajaran dan pembelajaran.
iii.        Saiz studio yang mempunyai ruang yang cukup untuk bergerak dapat memberi keselesaan kepada murid-murid menjalankan aktiviti kumpulan dan permainan.

2.4.2    Aspek Sosial

Suasana sosial merujuk kepada perhubungan dan corak interaksi di antara murid dengan murid, khasnya dalam bilik darjah.Murid yang dapat berinteraksi dalam pembelajarannya akan mudah menguasai ilmu yang dipelajari. Mereka akan melalui sosiometri dalam penguasaan berinteraksi dalam sesuatu kumpulan dan disinilah proses pengajaran dan pembelajaran akan berlaku. Aspek emosi ini akan dapat:

i.          Menarik minat murid, masyarakat dan guru-guru
ii.         Berfungsi sebagai pemangkin untuk mengembangkan minat, bakat, kreativiti
dan inovatif
iii.        Mewujudkan suasana interaksi sesama murid;


2.4.3    Aspek emosi

Suasana emosi merujuk kepada perasaan murid-murid terhadap guru mereka.
Suasana emosi ini akan menimbulkan jenis-jenis tingkah laku murid yang ditentukan
oleh sifat guru dan gaya mengajarnya. Mengikut kajian, suasana emosi bilik darjah yang kondusif biasanya ditimbulkan oleh guru yang mempunyai sifat penyayang, bertimbang rasa, peramah dan lucu serta menjalankan tugas dengan adil, bertanggungjawab, mengamalkan sikap demokrasi dan tidak memilih kasih.

2.5       Rumusan

Pengurusan bilik seni dan studio seni di sekolah termasuklah keperluan-keperluan asas yang perlu ada di dalam bilik seni, langkah-langkah keselamatan yang perlu diambil oleh guru pendidikan seni visual dalam memastikan ianya kawasan bebas kemalangan, serta faktor-faktor yang perlu diberi perhatian di dalam mempamerkan karya-karya seni murid. Pengurusan bilik seni yang berkesan mempunyai impak secara langsung ke atas proses pembelajaran. Sebagai seorang guru Pendidikan Seni kita perlu sedar bahawa keselamatan pelajar-pelajar semasa belajar terletak di bawah tanggungjawab guru dan guru perlu mengambil langkah awal untuk memastikan ruang belajar bukan sahaja selesa malah selamat serta kondusif untuk digunakan.

            Pengurusan yang berkesan adalah dengan memastikan keperluan berkaitan kriteria-kriteria sesebuah bilik dipatuhi dan disediakan. Keperluan bilik Pendidikan Seni haruslah memperlihatkan bahawa ia merupakan ruang untuk proses pengajaran dan pembelajaran. Oleh yang demikian sudut-sudut pameran hasil kerja, info berkaitan teknik dan sebagainya perlu disediakan dalam sesuatu bilik seni. Dalam hal ini pengurusan bilik seni di sekolah ini adalah baik namun dengan sedikit penambahbaikan ia pasti akan memantapkan lagi pengurusan dan suasana bilik seni di sekolah tersebut.

Rujukan

Chirstoper Bowring-Carr, John West-Burnham (1999). Pembelajaran Berkesan 
          di Sekolah, Penterjemah Annuar Ayub. Kuala Lumpur : Institut Terjemahan   
          Negara Malaysia  Berhad.

Ee Ah Meng (1996). Pemantapan Proses Pendidikan. Shah Alam :
          Penerbitan Fajar Bakti Sdn. Bhd.

Kementerian Pendidikan Malaysia (2000). Huraian Sukatan Pendidikan Seni
          Visual, KBSR. Kuala Lumpur:Dewan Bahasa dan Pustaka.

Mazlan. M (1997). Pendidikan Seni 1 : Prinsip Pendidikan Seni.Kuala Lumpur : 
          Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.

0 Komen Anda:

Catat Ulasan