Genesis Mining - Easy Mining

Ahad, 8 Disember 2013

PENDEKATAN ANALISIS NILAI

1.0       Pengenalan

Secara amnya, pengajian falsafah tentang moral ataupun disebutkan sebagai falsafah moral atau etika telah memberikan kita sebab dan pengertian tentang andaian dan idea mengenai tindakan yang dianggap baik dan patut dilakukan oleh seseorang individu dalam hidupnya serta dalam hubungan antara individu. Justeru kaedah pengajaran juga bersifat fleksibil dan ia memberikan kesan kepada keadaan dan penerimaan murid.

Maka pengajian psikologi tentang moral yang juga perlu sebagai psikologi moral bagi meluaskan kefahaman kita tentang tingkah laku dan perkembangan kapasiti manusia untuk membuat pertimbangan moral sebagai agen moral yang bertanggungjawab seterusnya memilih kaedah yang difikirkan terbaik bagi menyampaikan sesuatu pelajaran. Keadaan ini membolehkan kita menyumbangkan kepada pengetahuan kita terhadap tindakan sosial individu terhadap orang lain dalam institusi sosial dengan menggunakan kaedah yang bersesuaian dengan murid-murid. Moral merupakan perkataan yang berasal daripada bahasa Latin ‘moralis’ yang bermaksud tingkahlaku yang sesuai dengan tatasusila serta peraturan masyarakat. Oleh itu, perkataan moral merangkumi segala sifat luhur seperti kejujuran, keadilan, kebenaran, bersopan-santun dan sebagainya.


[1]moral/etika memberi tumpuan kepada nilai normatif yang dianggapkan baik, benar betul dan patut sepertimana yang diwajarkan dalam perwatakan seseorang individu dan hubungan antara individu. Kaedah pula merupakan aspek cara pengunaan penyampaian pelajaran kepada murid agar mereka dapat menerima pelajaran dengan selesa dan berkesan. Bagi tugasan ini saya memilih pendekatan analisis ini.


1.1       Pendekatan Analisis Nilai

            Pendekatan analisis nilai disebut juga ”pendekatan Coombs”.  Pendekatan ini  menawarkan suatu proses  berfikir secara rasional dalam mengkonsepsikan dan menghubungkaitkan nilai-nilai dalam  menghadapi isu moral yang kontroversial. Pendekatan ini lebih kepada penggunaan pemikiran saintifik dan logik dalam membuat keputusan. Pendekatan yang dipelopori oleh L. Metcalf, D. Oliver dan J. P. Shavers (1971) mengemukakan kaedah ini sebagai satu cara memberi kemahiran pemikiran yang logik dan sistematik dalam penyelesaian sesuatu isu nilai seperti isu berkaitan dengan polisi awam seperti keselamatan negara, dadah, hak individu dan alam sekitar. Pendekatan ini memerlukan seseorang mengumpul dan menimbangkan fakta yang releven sebelum membuat sesuatu keputusan. Metcalf mencadangkan supaya dibuat perbezaan di antara nilai-nilai objek dengan nilai pandangan.

Nilai-nilai objek boleh didefinisikan sebagai perkara yang bernilai yang dipegang oleh seseorang, manakala nilai pandangan pula adalah satu standard dimana seseorang menilai sesuatu perkara. Metcalf mengatakan bahawa nilai-nilai pandangan merupakan:

(a) Penilaian seseorang terhadap sesuatu;
(b) Dilahirkan samada dalam bentuk positif, negatif atau neutral; dan
(c) Boleh dikelompokkan mengikut sudut-sudut pandangan seperti aestatik,
      moral, ekonomi, kebijaksanaan dan lain-lain.

Pendekatan ini merupakan satu cara bagaimana isu-isu semasa dapat dikaji secara jelas dan teratur serta dapat dibincangkan secara logik apabila klasifikasi nilai dilakukan. Ia memerlukan pelajar mengumpul dan menimbangkan fakta-fakta yang relevan sebelum membuat sesuatu keputusan. Cara melaksanakan pendekatan analisis nilai ialah seperti yang berikut.


(a) Kenal pasti dan menjelaskan soalan/isu nilai
(b) Mengumpul fakta/bukti untuk membuat pertimbangan nilai
(c) Menilai fakta yang relevan dan membuat keputusan tentatif
(d) Menguji keputusan tentative dengan situasi yang berbeza, meletakan diri ke
      dalam situasi sebenar atau berdasarkan kepada prinsip moral yang sejagat

            Pendekatan ini akan melibatkan pelajar secara aktif dalam proses menganalisis nilai secara objektif yang berasaskan kepada fakta yang relevan. Oleh kerana pendekatan ini menekankan kepada lebih kepada aspek kognitif berbanding dengan aspek emosi/afektif dalam proses analisis nilai, kita boleh menggunakan pendekatan lain dalam pengajaran dan pembelajaran pendidikan moral.

1.2       Rasional Pemilihan Kaedah

Rasional pemilihan kaedah ini adalah kerana ia mudah diikuti oleh murid-murid disamping beberapa situasi atau keadaan yang menyebabkan saya tertarik untuk memilih kaedah ini. Diantaranya ialah :-

1.2.1    Kebolehan Membuat Penaakulan

Berdasarkan penggunaan kaedah ini murid-murid dapat berfikir sebagai seorang yang matang, terbuka, analsis dan tidak mudah dipengaruhi oleh pendapat orang lain. Sesuai dengan pandangan Suriati Puteh dan C.T. Goh (1995), menyatakan bahawa "kebolehan membuat penaakulan ialah sikap yang berupaya menggunakan minda secara logik dan berdasarkan bukti nyata serta munasabah dalam usaha melaksanakan sesuatu perkara.” Ini bermakna kaedah ini mampu membawa murid menggunakan pemikiran mereka dengan mengemukakan pandangan tanpa terpengaruh dengan orang lain berdasarkan dapatan mereka.  


1.2.2    Kebolehan Berfikir Logik dan Terbuka

            Tan Lee Lee dan rakan-rakan (1994) menakrifkan keupayaan berfikir logik dan terbuka sebagai sikap dan pandangan yang boleh diterima akal serta munasabah. Pertimbangan adalah bergantung kepada keadaan. Pemikiran yang logik dan terbuka dapat memupuk sikap-sikap bersabar, bertanggungjawab, berani, jujur dan berpengetahuan luas dalam diri seseorang. Orang yang bersikap terbuka mudah menerima pandangan, pendapat dan teguran orang lain.

1.2.3    Pendekatan Analisis

            Ia bersifat rasional maka keputusan yang dilakukan adalah berdasarkan dapatan logic dan munasabah yang mampu mengeluarkan idea-idea yang bernas. Ia mendorong murid untuk berfikir aktif tentang masalah-masalah moral dan dalam membuat keputusan-keputusan moral. Ia dilihat sebagai perkembangan berfikir dalam membuat pertimbangan moral, dari suatu peringkat yang lebih rendah menuju suatu peringkat yang lebih tinggi (Elias, 1989) tujuan yang ingin dicapai adalah untuk membantu murid dalam membuat pertimbangan moral yang lebih kompleks berdasarkan kepada nilai yang lebih tinggi serta mendorong murid untuk membincangkan alasan-alasannya ketika memilih nilai yang betul.

1.3       Aplikasi Kaedah

            Dalam proses pengajaran dan pembelajaran kebiasaan pengajaran dan pembelajaran adalah bersifat dari mudah ke susah justeru dalam konteks analisis nilai seseorang akan didedahkan kepada maklumat-maklumat tertentu dan  selebihnya diputuskan oleh murid dengan bimbingan guru. Prosedur atau langkah-langkah dalam aplikasi kaedah ini adalah jelas iaitu bermula dengan :-


1.3.1    Kenal pasti dan menjelaskan soalan/isu nilai

            Pengajaran dimulakan dengan mengenalpasti masalah iaitu dengan cara melihat sesuatu isu yang diberikan seperti mengapa gejala merokok berlaku. Input maklumat diberikan dan dalam konteks ini pengembangan ilmu pengetahuan murid-murid akan terbina melalui input maklumat yang diberikan tadi. Pada masa ini murid-murid hanya akan mendapat input maklumat berkaitan rokok baik buruk perkara ini masih belum diputuskan oleh mereka lagi.

1.3.2    Mengumpul fakta/bukti untuk membuat pertimbangan nilai

            Bahan maklumat yang diperolehi akan menjadikan mereka mengumpul maklumat sebagai fakta kepada isu yang dikemukakan dalam pada masa yang sama maklumat tadi akan menjadi panduan kepada mereka dalam membuat keputusan.

1.3.3    Menilai fakta yang relevan dan membuat keputusan tentatif

            Bahan fakta yang relevan itu tadi akan dianalisis satu persatu dan dijadikan sebagai bahan untuk membuat keputusan secara teratur. Dalam hal ini murid-murid telah bersedia untuk membuat keputusan berdasarkan pengumpulan maklumat yang diperolehi tadi.

1.3.4    Menguji keputusan dan merumus

Pendekatan analisis nilai memberikan suatu perihal yang lengkap tentang strategi yang melibatkan proses langkah demi langkah dalam menghadapi persoalan serta isu moral dan sebagainya yang kontroversial dan berkonflik. Langkah-langkah dalam pendekatan ini walaupun bersifat logikal dan berdasarkan fakta namun aspek afektif (sikap dan nilai) amat perlu bagi pemupukan, penghayatan serta amalan nilai-nilai.Setelah semua bahan maklumat dikumpulkan maka murid-murid akan membuat keputusan tersendiri sama ada perkara itu baik atau tidak. Dalam hal ini keputusan yang dihasilkan adalah berdasarkan kepada maklumat yang diperolehi seterusnya dirumuskan oleh mereka sendiri dengan yang demikian kita akan dapat mengembangkan fikiran mereka dan mengajar mereka untuk mencapai keputusan yang baik.

1.4       Rumusan

Pendekatan dalam pendidikan moral yang dibentukkan adalah berasaskan kepada pelbagai teori yang berkaitan dengan perkembangan moral dan pembentukan sahsiah individu. Dengan menguasai pendekatan-pendekatan ini, guru dapat memilih teknik pengajaran dan pembelajaran yang sesuai untuk mengembang ketiga-tiga aspek dalam pendidikan moral iaitu pemikiran moral, perasaan moral dan amalan moral. Selain daripada itu, seorang guru harus mewujudkan satu suasana atau iklim moral dalam pembelajaran dan pembelajaran pendidian moral. Iklim atau suasana moral akan wujud jika adanya amalan nilai-nilai murni di kalangan pelajar dan guru sendiri. Tanggungjawab, prinsip moral dan kebaikan bermoral bukanlah suatu yang bertentangan antaranya untuk dibuat pilihan tetapi merupakan perkaitan dalam aspek tingkah laku yang bermoral. Biar apapun bentuk teori dan falsafah yang dipegang kehidupan bermoral adalah asas kepada natijah dari setiap teori yang dinyatakan di atas. Memiliki ciri-ciri kebaikan yang berlandaskan kepada panduan dan peraturan moral di atas membolehkan seseorang itu untuk membentuk dirinya mencapai peringkat berakhlak mulia dan seterusnya dapat bertindak ke arah kebaikan menerusi alasan-alasan dan berdasarkan persekitaran yang wujud.


[1] Frankena, 1973; Abdul Rahman Md. Aroff, 1999

1 ulasan: