Genesis Mining - Easy Mining

Selasa, 12 Mac 2013

Contoh Rujukan Komsas

Pengenalan


Mengikut Abd. Rahman Shaari (1994) bahan sastera yang dimaksudkan dalam sukatan pelajaran ialah puisi (lama dan baharu), cerpen, novel, drama dan hikayat (prosa lama).  Menurut Dr. Ali Mahmood (2007)  teknik pengajaran dan pembelajaran pula ialah lakonan, teater pembaca, teater bercerita, kerusi panas, simulasi, improvisasi dan main peranan. Teknik sangat penting untuk pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan Bahasa Melayu yang berkesan. Aktiviti-aktiviti bagi setiap teknik tersebut akan menghidupkan suasana pengajaran dalam bilik darjah. Terdapat pelbagai teknik Penggunaan Bahan Sastera dalam Pengajaran. Antaranya, main peranan, simulasi, bercerita, lakonan, teater pembaca, teater bercerita, kerusi panas dan improvisasi.

Pengajaran dan pembelajaran komsas dapat memenuhi cita-cita Falsafah Pendidikan bagi mewujudkan insan yang seimbang lagi harmonis dari segi intelek, emosi,  rohani dan jasmani. Pendidikan sastera diterapkan mulai tingkatan satu hingga tingkatan lima dalam mata pelajaran Bahasa Malaysia melalui aktiviti kemahiran berbahasa, iaitu kemahiran mendengar, kemahiran bertutur, kemahiran membaca, dan kemahiran menulis. Menurut A.Ghafar Ibrahim, Memang tidak dapat dinafikan lagi bahan sastera dapat menarik minat dan memberi kesan yang positif terhadap pembelajaran murid. Berikut adalah alasan-alasan yang mewajarkan penggunaan bahan sastera dalam  pendidikan.

Sastera merupakan hasil seni yang disampaikan melalui bahasa. Tidak keterlaluan sekiranya dikatakan sastera mampu membentuk tamadun sesuatu bangsa kerana ia bukan sahaja mempunyai hubungan rapat dengan masyarakat namun hal ini juga terlibat dengan pergolakan yang berlaku dalam masyarakat tersebut. Karya sastera membincangkan apa yang berlaku dan apa yang terlihat pada sesuatu masyarakat sambil mengemukakan sikap dan pandangan pengarangnya (Baharuddin Zainal,1975:1) Penggunaan bahan sastera boleh menarik minat dan memberi kesan yang positif. Ia boleh digunakan untuk mengajar Bahasa Melayu mengikut peringkat yang sesuai dengan umur, minat, tahap pemikiran dan peringkat kesukaran pelajaran. Ini terpulanglah kepada kebijaksanaan guru Bahasa Melayu untuk membuat pemilihan, penilaian dan penyesuaian bahan yang digunakan. Pengajaran dan pembelajaran Kesusasteraan Melayu dapat memenuhi cita-cita Falsafah Pendidikan bagi mewujudkan insan yang seimbang lagi harmonis dari segi intelek, emosi rohani dan jasmani.

Menurut Abdul Rahman Shaari pula (1994) ada beberapa alasan yang menyokong penggunaan bahan sastera dalam pendidikan bahasa sastera. Pertama, sastera adalah bentuk karya yang menggunakan bahasa secara terbaik. Laras bahasa sastera adalah salah satu daripada sejumlah laras bahasa dan jika bahan yang dipilih itu berupa karya atau sebahagian karya sastera yang bermutu, maka bahasanya terjamin.Bahan sastera memiliki daya tarikan yang dapat menanamkan dan mengekalkan minat membaca. Ini disebabkan oleh sifat karya sastera itu sendiri yang selalu nya memiliki ciri-ciri menghibur. Karya sastera yang bercorak cereka mengandungi plot yang memikat hati pembaca untuk terus menatapnya. Dalam keadaan di atas, bahan sastera adalah bahan pengajaran bahasa yang berkesan. Bahasa yang baik dan menarik akan menyebabkan timbulnya rasa bangga di hati penggunanya. Kebanggaan terhadap Bahasa Melayu adalah salah satu objektif pendidikan Bahasa Melayu.

Melalui penulisan bahasa sastera, penggunaan bahasa dalam bentuk yang beraneka rupa dan dalam situasi yang berbeza-beza dapat diterapkan kepada pelajar-pelajar. Selain itu bahasa sastera mengandungi banyak unsur dan nilai sejagat yang sangat membantu dalam proses penerapan Emotional Quotion (EQ) di kalangan pelajar-pelajar. Bagi tugasan ini saya telah memilih genre sastera sajak untuk di ulas berkaitan dengan aspek bahasa, nilai dan struktur.

Sejarah Perkembangan


Kurikulum Bahasa Melayu sekolah menengah sekali lagi mengalami perubahan setelah disemak semula selepas digunakan selama lebih 10 tahun semenjak penggubalan Kurikulum Bersepadu Sekolah Menengah (KBSM) pada tahun 1987. Penyemakan kurikulum ini bertujuan memantapkan Akta Pendidikan, memenuhi semangat Falsafah Menurut Abdul Shukor 2000, Pendidikan Kebangsaan, dan menyediakan murid menghadapi cabaran pendidikan pada abad 21. Namun perubahan tersebut sama sekali tidak mengubah matlamat asal pendidikan Bahasa Melayu yang bertujuan mendukung hasrat Falsafah Pendidikan Kebangsaan untuk memperkembangkan potensi individu secara menyeluruh dan bersepadu untuk melahirkan insan yang seimbang dan harmonis dari segi intelek, rohani, emosi, dan jasmani.

            Dalam perubahan ini kurikulum Bahasa Melayu digubal berdasarkan penggunaan bahasa yang merangkumi tiga bidang utama iaitu Bidang Interpersonal, Bidang Maklumat dan Bidang Estetika Kementerian Pendidikan Malaysia 2000. Penumpuan kepada bidang-bidang tersebut bertujuan untuk membolehkan murid menggunakan bahasa Melayu secara berkesan dalam kehidupan harian, bidang kerjaya, dan seterusnya sebagai bahasa ilmu yang boleh dimanfaatkan sepanjang hidup mereka. Manakala dalam hasil pembelajaran Bidang Estetika tersebut murid akan memahami, menguasai, dan menghasilkan penulisan kreatif. Dengan ini Komponen Kesusasteraan Melayu (Komsas) telah dimasukkan dalam perubahan sukatan ini dengan harapan akan dapat memupuk minat membaca dan melahirkan kenikmatan membaca serta penghayatan terhadap bahan sastera.

Pelaksanaan Komsas dalam mata pelajaran Bahasa Melayu baru diperkenalkan pada tahun 2000, oleh itu kajian terperinci terhadap hasil perlaksanaannya masih belum banyak dilakukan oleh mana-mana penyelidik bahasa atau mana-mana ahli pendidik setakat ini. Walau bagaimanapun sudah banyak kajian serta penulisan yang berkaitan dengan penggunaan bahan sastera dalam pengajaran Bahasa Melayu di sekolah yang telah dibuat oleh para pengkaji bahasa atau ahli-ahli akademik serta para pelajar di institusi pengajian tinggi.

Komponen

Komponen Kesusasteraan Melayu telah dijadikan komponen wajib dalam pengajaran Bahasa Melayu di peringkat sekolah menengah dengan tujuan mendorong para pelajar untuk membaca bahan-bahan sastera, menikmati dan mengapresiasi hasil karya sastera, mengetahui latar belakang para penulis serta sumbangannya dan mengetahui sejarah perkembangan sastera tanah air. Pelaksanaan kesusasteraan Melayu sebagai komponen wajib dalam mata pelajaran Bahasa Melayu akan memberi pendedahan kepada para pelajar tentang aspek-aspek asas dalam memahami genre sastera, antaranya ialah:

  1. Mengenal genre cerpen, drama, novel dan prosa tradisional.
  2. Mengenal puisi moden dan puisi tradisional.
  3. Memahami istilah-istilah kesusasteraan bagi karya prosa dan puisi.
  4. Memahami binaan dan teknik plot.
  5.  Menilai dan mengulas mesej, pengajaran, nilai-nilai kemanusiaan, kemasyarakatan dan kebudayaan.
  6. Menaakul tema atau pemikiran, mesej dan pengajaran, serta nilai kemanusiaan dan kemasyarakatan.
  7. Menilai dan mengulas gaya bahasa, unsur bunyi dan nada.

Kertas Bahasa Melayu yang berteraskan teks Komponen Kesusasteraan Melayu ini juga bertujuan untuk mengukuhkan kemahiran berbahasa pelajar yang merangkumi kemahiran mendengar dan bertutur, membaca dan menulis. Oleh itu format baru kertas Bahasa Melayu dalam peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) mulai tahun 2001 ini adalah berteraskan teks Komsas yang dipelajari oleh pelajar-pelajar sekolah menengah di Tingkatan 4 dan 5. Pelaksanaan pengajaran Komsas telah bermula sejak Mac tahun 2000, iaitu semasa pelajar-pelajar Tingkatan 5 sekarang berada di Tingkatan 4.


Tema moral sering dikaitkan dengan masalah kekurangan didikan agama sehingga terpesona dengan kegiatan yang meruntuhkan nafsu. Sebagai kesimpulannya, dapatlah dikatakan bahawa cerpen-cerpen sebelum perang mempunyai unsur-unsur lucu dan percintaan cerpen-cerpen ini juga dikatakna kurang nilai estetik kerana terlalu mementingkan unsur didaktik. Ini menyebabkan kebanyakkan cerpen hampir menyerupai sebuah esei. Perwarnaan wataknya pula berdasarkan kepada watak hitam dan putih dimana watak putih selalu mendapat balasan baik dan watak hitam pula selalu mendapat balasan jahat.


Sastera bukan sekadar bahan bacaan, tetapi lebih daripada itu. Shahnon Ahmad (1991) menegaskan bahawa sastera sebagai seismograf kehidupan, iaitu sastera bukan sahaja mencatatkan tetapi menganalisis perihal manusia dan masyarakat. Melalui sastera, banyak yang dapat dipelajari. Bagi Shahnon, sastera sangat diperlukan untuk melengkapkan nilai sesuatu masyarakat. Melalui sastera, masyarakat juga dapat mempelajari sejarahnya untuk memperbaik kehidupan mereka.

       Menurut A. Samad Said, melalui sastera ditemui unsur moral, keindahan, hati nurani, keadilan, ketakwaan, kebijaksanaan, dan tazkiyah dan disampaikan secara sederhana, tetapi amat berkesan di jiwa. cerpen hanya sebuah karya kreatif, ia mesti ada daya imaginasi atau daya reka dan sensitiviti atau daya sentuh. Kekuatan sesebuah karya sastera ialah keupayaan seseorang pengarang mengolah imaginasi dan sensitiviti. Bagaimanapun ia tidak mengikis tujuan asal sesebuah teks sastera untuk membina masyarakat. Usman Awang (1995) menulis bahawa sastera meliputi semua aspek kehidupan manusia secara meluas.

          Secara keseluruhannya pengertian cerpen merupakan cerita pendek yang tergolong dalam kesusteraan melayu yang menggunakan bahasa moden dengan mengenengahkan unsure-unsur moral kepada pembacanya.


Kepentingan KOMSAS

Matlamat mata pelajaran tersebut jelas dilihat daripada petikan kata pengantar Dato' Asiah Abu Samah (1988), Pengarah Perkembangan Kurikulum Kementerian Pendidikan Malaysia, dalam Buku Panduan Pendidikan Kesusasteraan Melayu Tingkatan IV dan V:

Kesusasteraan Melayu sebagai mata pelajaran pilihan bagi pelajar-pelajar Tingkatan IV dan V bukan sahaja menyediakan pengetahuan dan kemahiran kreatif dalam bidang Bahasa Malaysia tetapi juga memberi peluang pelajar pelajar untuk menikmati keindahan dan kehalusan sastera. Dengan itu, mata pelajaran Kesusasteraan Melayu dan karya-karya yang ditulis dalam Bahasa Malaysia diharap dapat menekankan pengajaran yang bersifat apresiatif yang dapat membawa pelajar-pelajar membina rasa kebanggaan, kepercayaan diri, dan cintakan tanah air dalam suatu wawasan Kebudayaan Kebangsaan.

Pada tahun 2000, Kementerian Pendidikan Malaysia telah mernperkenalkan kesusasteraan Melayu sebagai komponen Bahasa Melayu di sekolah menengah. Guru-guru bahasa dikehendaki mengajar semua genre termasuklah prosa tradisional, puisi tradisional dan moden, novel, cerpen dan drama, dari tingkatan I ke tingkatan yang lebih tinggi sehingga pelajar menduduki peperiksaan PMR dan SPM. Mata pelajaran kesusasteraan ini wajib dipelajari oleh semua pelajar tanpa mengira aliran. Tujuannya agar semua pelajar terdedah kepada pengetahuan asas sastera atau cara penghayatan karya sastera. Pelaksanaan ini secara langsung telah mengakui kepentingan kedudukan sastera Melayu sebagai suatu mata pelajaran penting untuk dipelajari. Mata pelajaran ini akan mengambil sebahagian daripada waktu bahasa Melayu, iaitu dua waktu daripada keseluruhan enam waktu dalam seminggu. Hal ini bermakna mata pelajaran kesusasteraan ini boleh berdiri sendiri tetapi diajarkan oleh guru bahasa.

Unsur rohani dalam FPK mengandungi hikmah yang mempunyai matlamat, iaitu keyakinan kepada Tuhan, kepercayaan beragama, kemantapan jiwa, menghubungkan nilai murni dengan norma masyarakat, dan mempunyai sahsiah yang mulia. Sehubungan dengan itu, kesusasteraan Melayu dalam pengajaran Bahasa Melayu itu boleh disifatkan sebagai menekankan proses pengajaran dan pembelajaran ke arah memupuk, dan memperkaya kehalusan perasaan, serta memperteguh rasa penghargaan, dan keindahan terhadap bahan kesusasteraan Melayu.

Menarik Minat Murid

Pertimbangan pedagogi boleh dikatakan tiada sama sekali dalam pendidikan sastera sejak sebelum perang sehingga akhir tahun 1950-an. Kanak-kanak darjah empat sekolah Melayu telah pun membaca Chanai Bacaan dan Pelbagai Cetera Melayu. Soal penggredan bahan-bahan untuk kanak-kanak tidak wujud.

Kesesuaian Sebagai Bahan Bantu

Genre cerpen sesuai digunakan untuk tujuan pengajaran dan pembelajaran kerana sifatnya yang mempunyai unsure-unsur pengajaran yang dapat dijadikan sebagai bahan Bantu dalam pengajaran dan pembelajaran khasnya Bahasa Melayu. Objektif pengajaran dan pembelajaran kesusasteraan mementingkan perkembangan afektif, iaitu penentuan sikap, perkembangan daya pemikiran yang kritis, serta penikmatan. Melalui penikmatan dan pemikiran yang kritis, seseorang pelajar dapat mengabadikan nilai-nilai kesusasteraan dan kebudayaan bangsa, manakala pemikiran yang kritis pula dapat membentuk serta mencipta citarasa kesusasteraan.        

Menghilangkan Kebosanan

Secara amnya, dengan kepelbagai teknik seperti teknik lakonan, main peranan dan simulasi pelajar akan rasa tidak bosan dalam mengikuti pelajaran tersebut kerana ia membolehkan mereka belajar sambil mengenal genre sastera secara langsung.

Meningkatkan Motivasi Pembelajaran
           
Secara logiknya apabila murid merasa seronok ia akan memberikan impak terhadap penerimaan pengetahuan dalam proses pengajaran dan pembelajaran. Keadaan ini juga menyebabkan murid atau pelajar tidak merasa takut dan aktif dalam proses pembelajaran.

Kesesuaian Tema
           
Komsas ialah satu bentuk seni yang menggunakan bahasa. Melalui bahasa, keperihalan manusia dan kemanusiaan dibangunkan dengan penuh kesedaran tentang mesej dan keindahan. Laras bahasa sastera berbeza daripada laras bahasa harian dan sains. Pemilihan kata yang teliti, unsur bunyi yang dijaga rapi, dan irama yang tersusun indah membawa pembaca menikmati bahasa sastera. Mengikut Ali Ahmad (1994), sudah menjadi fitrah manusia mempunyai jiwa yang halus, sama ada pengarang ataupun pembaca. Maka, sastera menjadi bererti kerana pengarang dan pembaca diikat oleh pembentukan jiwa yang sama yang suka kepada keindahan. Dengan yang demikian ia boleh membawa kefahaman murid terhadap proses penggunaan sastera pada peringkat awal.

Rujukan Carian Google

0 Komen Anda:

Catat Ulasan