1.1 Pengenalan
Kajian
ringkas ini disifatkan untuk melihat mengenainya kecenderungan kanak-kanak
dalam berbahasa. Ia akan melihat sejauhmana kanak-kanak dapat mengeluarkan bunyi-bunyi yang bermakna
bersesuaian dengan usianya. Kajian ringkas ini juga melihat pemerolehan bahasa
oleh kanak-kanak yang mana perkataan-perkataan tersebut dapat dikenalpasti
sebagai ayat yang boleh difahami. Selain itu juga ia melihat sejauhmana
kanak-kanak dapat mengeluarkan kata-kata yang dipecahkan pula kepada sukukata
dan ayat pendek. Kanak-kanak pada usia
3 hingga 4 tahun adakalanya sudah boleh bercakap dengan lancar namun kelancaran
mereka adakalanya terbatas dan kadangkala mengeluarkan perkataan yang tidak
difahami oleh kita sendiri. Namun pada peringkat ini mereka telah mengeluarkan ayat-ayat
mudah dan kelancaran berdasarkan pengaruh persekitaran.
1.2 Latar Belakang Kajian
Kajian ini
adalah mengenai pemerolehan bahasa serta pengaruh bahasa lisan dalam kehidupan
seorang kanak-kanak yang baru mengenal bahasa. Matlamat utama kajian dijalankan
adalah untuk mengenalpasti pemerolehan bahasa atau faktor-faktor yang
membolehkan murid-murid cenderung dalam menggunakan bahasa serta cara ia
memperolehi sesuatu bahasa atau perkataan. Sebagaimana yang kita telah ketahui
bahawa mereka ini telah pun mempelajari
sejak mereka dilahirkan seterusnya perkembangan pemerolehan bahasa terus
berlaku sehingga mereka mencapai satu tahap penggunaan yang teratur dan
tersusun.
Pengaruh-pengaruh
persekitaran yang dilihat sebagai pemangkin perkembangan pemerolehan bahasa
kanak-kanak seterusnya dijadikan sebagai bahan analisis berkaitan hasil
percakapan dan bahasa yang dihasilkan oleh sample kajian.
1.3 Pengertian Psikolingustik dan Semantik
Bidang psikolinguistik merupakan
gabungan dua bidang ilmu, iaitu bidang psikologi dan linguistik.Perlu
diingatkan bahawa kedua-dua bidang ini adalah berlainan dan dapat berdiri sebagai
disiplin yang tersendiri.Oleh yang demikian, disiplin psikolinguistik meneliti
perkara-perkara yang dikaji dalam disiplin linguistik dan psikologi kerana
kedua-dua bidang ini adalah saling bekerjasama dalam menyelesaikan persoalan
bahasa. Psikologi ialah disiplin ilmu yang mengkaji hal-hal yang berkaitan
dengan akal budi atau jiwa dan juga tingkah laku manusia.Ilmu linguistik pula
ialah bidang yang mengkaji bahasa dan cara bahasa berfungsi untuk membantu
manusia mencapai matlamat atau hasrat dalam kehidupan hariannya.
1.4 Objektif kajian
Kajian ini
dilakukan berdasarkan kepada tiga aspek iaitu :
a). Melihat
bentuk bahasa lisan yang digunakan oleh kanak-kanak dalam bertutur menerusi
kajian pemerolehan bahasa.
b). Mengenalpasti
faktor-faktor yang utama dalam proses pemerolehan bahasa.
c) Menganalisis
hasil dapatan pemerolehan bahasa dari sudut penggunaan bahasa kanak-kanak.
1.5 Definisi Konsep
Sebelum
membicarakan lebih lanjut berkaitan dengan kajian ringkas ini berapa konsep
berkaitan kajian ini perlu diketahui sebagai asas untuk melakukan kajian
terhadap bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh kanak-kanak peringkat usia 5 hingga 7
tahun. Konsep-konsep tersebut adalah seperti fonem, fonetik dan fonologi.
1.5.1 Fonem
Menurut Raminah Haji Sabran
(1984) dalam buku berjudul Kajian Bahasa Untuk Pelatih Maktab Perguruan
menyatakan bahawa fonetik kajian tentang fenomena bunyi atau pertuturan manusia
sejagat. Bagi Arbak Othman (1983), fonetik adalah kajian tentang bunyi-bunyi yang
dihasilkan oleh manusia.
Sebagai ilmu, fonetik merupakan
kajian untuk berkaitan dengan kajian bahasa dan membuat rumusan berdasarkan
hukum-hukum umum tentang bunyi-bunyi itu dan pengucapannya, manakala sebagai
kemahiran, fonetik menggunakan data deskriptif asas daripada fonetik ilmiah
bagi memberi kemungkinan pengenalan dan pengucapan bunyi-bunyi yang dihasilkan
itu. Selain itu, fonetik boleh didefinisikan sebagai mempelajari segala bunyi
yang diucapkan melalui mulut manusia, baik bunyi manusia, bukan bunyi bahasa,
maupun bunyi-bunyi marginal, dan memberikan simbol fonetik untuk setiap bunyi.
1.5.2 Fonetik
Menurut Misran dalam bukunya
Sekilas Sejarah dan Dialek Bahasa Melayu di Malaysia diakui sebagai bahasa
nasional berdasarkan Peraturan 152 Pasal 1. Undang-undang ini baru disahkan
pada tahun 1968 atau sembilan tahun
pasca kemerdekaan negara itu. Meskipun di dalam Undang-undang itu digunakan
istilah Bahasa Melayu, namun bahasa ini berulangkali berganti nama rasmi. Dari
pertama bernama Bahasa Melayu, diganti menjadi Bahasa Malaysia, kemudian
berganti lagi menjadi Bahasa Melayu, dan terakhir pada tahun 2007, nama rasmi
bahasa ini kembali menjadi Bahasa Malaysia.
Hal ini membuatkan kerajaan
kita berusaha menggalakkan penggunaan Bahasa Malaysia melalui beberapa
peraturan, misalnya pada tahun 1961 dikeluarkan Akta Pelajaran dan pada tahun
1963 dikeluarkan Akta Bahasa Kebangsaan. Namun demikian, peraturan-peraturan
ini dinilai secara pesimis oleh sebahagian kalangan seperti pernyataan seorang
Ketua Hakim Negara pada tahun 1979, bahawa Bahasa Malaysia tidak mungkin digunakan
dimahkamah (pengadilan) kerana berbagai batasam yang dimiliki dalam bahasa ini.
Namun kajian terus dilakukan untuk memantapkannya.
1.5.3 Fonologi
Fonologi
ialah bidang yang mengkaji sistem bunyi
yang bermakna yang diucapkan oleh manusia. bidang fonologi sebenarnya
merumuskan, menghuraikan dan menjelaskan segala bentuk bunyi dalam sesuatu bahasa
dengan teliti untuk menentukan peraturan dan bentuk bunyi yang tertentu.
1.5.4 Bahasa
Menurut Asmah Haji Omar pula,aat adalah
unit tertinggi dalam tatabahasa Melayu.Ia mestilah dimulakan dengan perbuatan
senyap dan juga diakhiri dengan perbuatan senyap.Ayat juga mempunyai intonasi
bagi mengambarkan maksud ayat tersebut.Mengikut Nik Safiah Karim dalam bukunya
yang berjudul Tatabahasa Edisi Dewan Baharu yang dikarang secara bersama dengan
Farid M.Onn,Hashim Musa dan Hamid Mahmood pula mendefinisikan ayat sebagai :
“Ayat ialah unit pengucapan yang paling
tinggi letaknya dalam susunan tatabahasa dan mengandungi makna yang
lengkap.Ayat boleh terbentuk daripada satu perkataan atau susunan beberapa
perkataan yang pengucapannya dimulakan dan diakhiri dengan kesenyapan”
( Tatabahasa Dewan Edisi Baharu
dalam Kursus Menguasai Bahasa Melayu Mudah,2006 hlm 150 )
Menurut Tatabahasa Dewan Edisi Baharu
ini pula,ayat merupakan unit pengucapan yang paling tinggi yang boleh terbentuk
walaupun dengan hanya beberapa patah perkataan.Sebagaimana pendapat Asmah Haji
Omar,ayat ini dimulakan dan diakhiri dengan kesenyapan.Jika kita melihat dari
beberapa pendapat yang dinyatakan diatas maka dapat kita simpulkan bahawa ayat
merupakan susunan yang tertinggi dalam strata tatabahasa Melayu yang boleh
terdiri dari dua atau lebih patah perkataan yang mana ia dimulai dengan
kesenyapan dan diakhiri dengan kesenyapan.Pembentukan kata dalam disiplin
bahasa dikenali sebagai binaan atau konsturksi.Binaan ayat terdiri daripada
susunan unit kecil rangkai kata dalam disipli bahasa yang juga dikenali sebagai
unsur atau konsituen.
1.6 Skop kajian
Kajian ini dilakukan berdasarkan kepada tumpuan dan skop yang
merangkumi aspek berkaitan pemerolehan
bahasa dalam kalangan kanak-kanak dengan mengaplikasikan teori mentalis dan
behaviouris dan sejauh manakah faktor latar belakang keluarga mempengaruhi
pemerolehan bahasa dalam kalangan kanak-kanak.
2.1 Kaedah Kajian
Dalam melakukan sesuatu kajian ia memerlukan kaedah yang tersendiri.
Dalam hal ini kajian kes digunakan kerana ia merupakan kaedah yang bersesuaian
dan merupakan kaedah berfokus dalam jumlah sample yang tidak melibatkan terlalu
banyak sample kajian. Perkembangan dan pertumbuhan membincangkan perkembangan
manusia dari peringkat bayi sehingga kematian. Kelakuan manusia dari setiap
peringkat adalah sangat berbeza apabila mereka telah mencapai peringkat dewasa.
Manusia telah dikaji sejak bayi lagi iaitu ketika di dalam kandungan. Kita
dapat lihat pergerakan manusia bermula dari rahim ibu yang kemudiannya
dilahirkan menjadi bayi dan kemudiannya membesar menjadi kanak-kanak. Apabila
mengalami proses kematangan, mereka akan memasuki alam remaja yang banyak
menimbulkan perbezaan dari aspek mental dan fizikal dan seterusnya menjadi
seorang yang lebih dewasa. Peringkat terakhir dalam kitaran hidup manusia ialah
kematian yang sememangnya tidak dapat dielakkan.
2.2 Kajian Kes
Kaedah ini tidak lari dari skop dan metodologi kajian-kajian lain. Ia
berbentuk deskriptif dan tertakluk kepada unsur-unsur kesahan dan
kebolehpercayaan (validity and reliability) sebagaimana kesemua metod kajian
yang lain. “Kajian Kes” sebagai wadah pembelajaran menghuraikan suatu teori
dalam jangkamasa yang pendek, tetapi diolah dengan cara yang menarik dan
tersendiri untuk menepati suasana kuliah yang lazimnya mengambil masa tidak
lebih dari dua jam. Pengkaji bertanggungjawab sepenuhnya dalam mencerakinkan
kes yang diberi dan mencari pendekatan terbaik untuk mendapatkan penyelesaian.
Menurut Muhamad Muda, (2003), Ianya merupakan satu proses pembudayaan ilmu secara
khusus yang akan memperkasakan pembentukan kognitif, afektif dan psikomotor individu.Muhamad
Muda (2003) mendefinisikan “Kajian Kes” sebagai “satu deskripsi tentang sesuatu
situasi, dan semestinya yang telah/sedang berlaku serta boleh menjadi
pengajaran”. Ia adalah alat pembelajaran berkesan yang berupaya membentuk
kemahiran membuat keputusan, berfikir, berinteraksi dan bekerja secara
berpasukan. Surjit Singh dan Osman Md. Zain (t.th: 1) pula memberi takrifan, “Kajian
Kes” ialah satu “metode latihan yang menggunakan kes-kes sebagai bahan
pengajaran”.
Tujuan asas penggunaan kaedah
kajian kes sebagai strategi pengajaran ialah bertujuan untuk “memindahkan
tanggungjawab belajar daripada guru, kepada pelajar yang memainkan peranan dan
hasilnya ia dapat menukar penyerapan pasif ke arah pembangunan aktif”. Melalui
perbincangan kes secara teliti, pelajar dapat mengenal pasti punca masalah,
mengenali pembuat keputusan dan agendanya dan menjadi peka terhadap keadaan
persekitaran yang menyumbang kearah keputusan yang diambil dalam kes tersebut.
Pengkaji juga
didorong untuk membuat keputusan berdasarkan analisa mereka sendiri dan
mengaplikasi pengetahuan mereka tentang teori-teori masalah tersebut. Di
samping itu juga, pelajar mampu menyelesaikan masalah-masalah yang lebih rumit
dengan cara mengenalpasti dan menganalisa faktor-faktor penting, mampu
mencambahkan idea, menyelaraskan idea dengan fakta sebenar dan menggabungkan
idea tersebut secara kreatif.
3.1 Dapatan Kajian Dan Perbincangan
Dapatan kajian ini akan menfokuskan
berkaitan pemerolehan bahasa sample kajian yang terdiri daripada seorang
kanak-kanak yang berumur enam tahun. Kajian dilakukan terhadap kanak-kanak ini
bagi melihat di peringkat awal dimana proses pemerolehan bahasa kanak-kanak
tersebut berkembang.Kemudian pemerolehan bahasa tadi dianalisis berdasarkan
kepada rakaman dan melalui proses pemerhatian kajian kes.
3.1.1 Latar belakang Subjek Kajian
Dalam
tugasan ini saya dikehendaki mencari kanak-kanak yang berumur 4 – 6 tahun untuk
membuat rakaman suara ke atas kanak-kanak tersebut. Bagi tujuan ini saya telah
memilih seorang kanak-kanak yang berusia 6 tahun. Berikut adalah merupakan
biodata subjek kajian.
3.1.2 Jadual Perlaksanaan Tugas tarikh,
masa, tempat, catatan
Kajian
ini dilaksanakan mengikut jadual yang ditetapkan setelah mendapat tugasan ini.
Kelewatan tugasan ini membuatkan saya terpaksa melakukan tugasan ini dengan
agak lewat sedikit setelah mendapatkan tips-tips dari pensyarah saya.
Tarikh : 05 hb November 2011
Masa : 10.00 Pagi
Hari : Ahad
Lokasi : Taman Melinium
Ruang
Rakaman : Dalam Rumah [ Ruang Tamu ]
Catatan : Rakaman ”Nyanyian”
3.2 Rakaman
Fonem, Sukukata dan Ayat Pendek
Rakaman
fonem, sukukata dan ayat pendek dalam kajian ini adalah untuk menjelaskan
dapatan bunyi-bunyi yang dihasilkan oleh kanak-kanak peringkat usia 6 tahun.
Dapatan ini membolehkan ia dianalisis untuk membuat atau mengesan bunyi-bunyian tersebut berdasarkan
kategori fonem, suku kata dan ayat pendek ia membolehkan kita melihat
sejauhmana kanak-kanak dapat menghasilkan bunyi untuk membolehkan kita membuat
kajian berkaitan dengan bahasa peringkat awal kanak-kanak.
3.2.1 Kata-kata Dalam Rakaman
Berikut dikeluarkan rakaman yang telah dibuat
menerusi tugasan yang telah saya lakukan dengan bantuan daripada keluarga
subjek iaitu ayahnya.
Skrip rakaman
Indah sinar sang suria
Indah sinar sanaaaa
Laju-laju
Sang suria Tuya
Salah ku nyanyi
Ceriaaaaa
Oh oh
Kamu Tetahuan
Pecaya lagi
Dengan dirinya
Teman baikku
Hatiku menyapa
Aku tak ela
Dengan lajuku
Dengan baikku
Tapi ku menjaga
Hanya biriku
Oh berdermau disko
Di order
Yang kini
Jadi tu itu
Oh oh
Kamu laju-laju
Lagu
Lagu biasa
Oh Oh
Kamu jetahuan
Indah sinar
Tan suria
Indah sinar
Laju-laju
Ceriaa
Salahku
Nyanyi
Busuk ku
Aku tak busuk
Dengan dirinya
Teman baikku
Ayah sedapnya
Berbegar
Ayah bergegarkan
Menduri kita
Membayu
...... tiada henti
Hada semua dalam henti
Lagunya
Oh oh
Laju-laju kereta
Oh Aspa Lela
Kau dengan ku
Akan bersama
sampai
ke hari tua
oh Aspalela
ingatkah lagi
janji kita dulu
Aspalela
3.2.2 Pemerolehan Bahasa Fokus
Perkataan (Jadual/keterangan dan contoh)
Fonem ialah bunyi bahasa yang menunjukkan perbezaan erti. Misalnya kata bayang dan layang. Bunyinya hampir sama tetapi yang membezakan antara dua
kata itu ialah fonem [b] dan [l]. Tentulah bunyi-bunyi fonem [b] dan [l] yang menyebabkan perbezaan erti itu. Oleh itu /b/ dan /l/ ialah fonem. Fonem dan transkripsi fonem diletakkan dalam kurungan / /.
Bil
|
Huruf
|
Fonem
|
Penyebaran (digunakan transkripsi fonetik)
|
Awal
|
Tengah
|
Akhir
|
1
|
L
|
/l/
|
[laju]
|
[lagu]
|
[lalu]
|
2
|
K
|
/k/
|
[kita]
|
[aku]
|
-
|
3
|
S
|
/s/
|
[sedap]
|
[busuk]
|
-
|
Bunyi-bunyi yang berbeza dalam pasangan kata di bawah ini merupakan
fonem-fonem
yang berasingan.
/kamu/ - /kami/
/mengapa/ -/menyapa/
3.2.3 Pemerolehan Bahasa Fokus Sukukata
Bil
|
Suku Kata Terbuka
|
Perincian
|
1
|
Laju
|
la + ju
|
2
|
Tapi
|
ta + pi
|
3
|
Lagi
|
la + gi
|
4
|
kita
|
ki + ta
|
5
|
Hari
|
ha + ri
|
Bil
|
Suku Kata Tertutup
|
Perincian
|
1
|
nyanyi
|
nyan + nyi
|
2
|
dengan
|
de + ngan
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3.2.4 Pemerolehan Bahasa Fokus Ayat
Pendek
Bil
|
Makna Ayat Asal
|
Makna yang
dimaksudkan oleh Kanak-kanak
|
1
|
Indah sinar
sang suria
|
Indah sinar
sang suria
|
2
|
Salah ku nyanyi
|
Salah aku nyanyi
|
3
|
Tapi ku menjaga
|
Tapi aku menjaga
|
4
|
Aku tak busuk
|
Aku tak bisa
|
5
|
Teman baikku
|
Teman baikku
|
6
|
Kau dengan ku akan
bersama
|
Kau dan aku akan bersama
|
7
|
Sampai ke hari tua
|
Sampai ke hari tua
|
8
|
Janji kita dulu Aspalela
|
Janji kita
dulu Aspalela
|
9
|
Kamu Tetahuan
|
Kamu Ketahuan
|
10
|
Hatiku menyapa, aku tak ela.
|
Hati mengapa, aku tak rela.
|
3.3 Perbincangan
Pada pengamatan saya
berdasarkan kepada rakaman yang telah diperolehi secara keseluruhan subjek kajian ini boleh
mengeluarkan bunyi-bunyi yang bermakna yang dapat diketekorikan sebagai fonem,
sukukata dan ayat pendek. Malah pembentukkan sebahagian bahasa yang dikeluarkan
mempunyai makna tertentu dan jelas maknanya. Walaubagaimanapun masih kedapatan
bunyi-bunyi yang tidak difahami atau tidak mempunyai makna tetapi masih boleh
difahami oleh saya. Dalam hal ini, kanak-kanak pada peringkat seusia ini masih boleh
dilatih bagi menghasilkan bunyi bahasa yang lebih difahami. Pada peringkat ini
juga sistem bahasa kanaka-kanak adalah peringkat perkembangan menggunakan
bahasa yang betul.
Sepanjang mendengar rakaman lagu ini juga saya
mendapati bahawa kebanyakan ayat kurang teratur. Ini adalah kerana pada
peringkat seusia kanak-kanak ini ia mengeluarkan kata-kata berdasarkan apa yang
diingat dan terhasil dalam minda kanak-kanak tersebut dan dihasilkan melalui
bunyi-bunyi yang mereka ingin keluarkan.Apa yang dapat saya perhatikan
sepanjang tugasan ini ialah subjek kajian perlu dilatih menggunakan bahasa
pertuturan yang lebih tersusun dan ini pastinya memerlukan ruang dan masa untuk
membentuk perkembangan bahasa subjek kajian tersebut.
Jelasnya pengajaran yang dapat saya perolehi dalam
kajian ringkas ini bahawa proses perkembangan bahasa kanak-kanak berlaku secara
berproses iaitu peringkat demi peringkat yang mana kanak-kanak menghasilkan
bunyi berdasarkan apa yang mereka dengar. Keadaan ini juga menyebabkan bunyi
yang dihasilkan tidak seperti yang mereka dengar kadangkala penambahan bunyi
dan pengurangan bunyi dihasilkan. Contohnya adalah seperti :
Pengurangan - aku jadi ku
Susunan ayat juga masih tidak
tersusun seperti yang dihasilkan melalui bunyi rakaman subjek saya mendapati
bahawa mereka menghasilkan bunyi berdasarkan apa yang terlintas dalam minda
mereka contohnya :
Oh berdermau disko
Di order
Hada semua dalam henti
Sang suria Tuya
Hatiku menyapa
Tan suria
Saya juga mendapati bahawa beberapa
perkataan yang disebut sentiasa bertukar-tukar dan adakalanya ia tidak
mempunyai makna langsung contohnya perkataan seperti :
Tuya -
suria
menyapa - mengapa
Berbegar - Bergegar
Maksud
yang tidak difahami :
Berdermau
diorder
Ayat yang
tidak difahami :
Hada semua dalam henti
Walaubagaimanapun, secara
keseluruhan saya juga mendapati bahawa
bunyi-bunyi yang dihasilkan adakalanya memberi makna yang jelas dengan
sebutan yang serupa seumpama orang dewasa hasilkan. Kejelasan ayat dan perkataan
yang dihasilkan dalam usia yang semudah ini jika dibimbing akan membolehkan
subjek ini lancar bercakap dengan menghasilkan bunyi-bunyi yang mantap.
Sekiranya dilihat lebih banyak makna yang dihasilkan berbanding yang tidak
mempunyai makna. Contohnya :
Ayah bergegarkan
ingatkah lagi
janji kita dulu
Aspalela
Teman baikku
Dengan dirinya
Lagu biasa
Indah sinar sang suria
Salah ku nyanyi
3.4 Kesimpulan
Sebagai kesimpulannya, pemerolehan bahasa kanak-kanak adalah melalui
beberapa proses seperti peringkat fonologi, morfologi dan sintaksis. Peringkat
fonologi ialah peringkat mengeluarkan bunyi-bunyi dan membiasakan diri dengan
bunyi-bunyi yang didengar. Peringkat mofologi ialah peringkat menggabungkan
unit-unit bunyi menjadi bunyi-bunyi yang bermakna manakala peringkat sintaksis
ialah peringkat menggabungkan mofem-mofem menjadi ungkapan-ungkapan atau
ayat-ayat yang bermakna.Kemahiran bahasa adalah dikuasai secara beransur-ansur.
Kanak-kanak mempelajari pertuturan menurut kebiasaan tertentu. Kebiasaan ini
mungkin kebiasaan seseorang individu atau kelompok penutur. Mereka mempunyai
kumpulan sendiri dan mempunyai habit dalam cara bertutur yang tersendiri. Jadi
kanak-kanak tidak perlu dihalang mengembangkan kebolehan mereka berbahasa
secara tersendiri.
Rujukan
Azman Wan Chik (pnyt.) (1989). Mengajar Bahasa Malaysia Jilid 1 :
Perkaedahan. Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
Corder,P (1973).Introducing Applied Linguistics.
Middlesex: Penguin
Education.
Juriah Long, dll. (1992). Perkaedahan Pengajaran Bahasa
Malaysia.
Kuala
Lumpur : Penerbit Fajar Bakti Sdn. Bhd.
Kamarudin Hj.
Husin & Siti Hajar Hj. Abdul Aziz (1997). Pengajian Melayu 2:
Ketrampilan
Bahasa. Kuala Lumpur:
Kumpulan Budiman Sdn. Bhd.
Zulkifly Hamid
(1996). Bahasa (Konsep, Fungsi dan Penguasaannya oleh
Penutur). Kuala Lumpur : Dewan Bahasa dan Pustaka.
0 Komen Anda:
Catat Ulasan