Khamis, 3 Januari 2013
Teknologi Pendidikan Dalam Pengajaran Dan Pembelajaran
Perkembangan dan kemajuan teknologi
maklumat dan komunikasi dalam bidang pendidikan telah dapat menarik perhatian
para pendidik masa kini (Wang, 2008). Dengan adanya kemajuan dan kemudahan ini
membolehkan ilmu lebih mudah diakses, disebar dan disimpan. Tambahan lagi
menurut Zamri dan Mohamed Amin (2008), kecanggihan serta kemampuan komputer
menyampaikan sesuatu maklumat secara cepat, tepat dan menarik dalam bentuk
multimedia menjadikannya sebagai satu daya tarikan ke arah mewujudkan satu
senario belajar yang lebih menyeronokkan dan sekaligus banyak mempengaruhi
corak pembelajaran masa kini.
Pengajaran Bahasa Melayu sudah tentu
tidak terkecuali daripada pengaruh teknologi maklumat dan komunikasi. Walaupun
mata pelajaran Bahasa Melayu hanya melibatkan penguasaan kemahiran bahasa yang
kelihatannya agak mudah untuk dikuasai, namun masih terdapat beberapa isu yang
dianggap boleh mengganggu keberkesanan pengajaran (Yahya dan Roselan 2007).
Satu daripada isu tersebut dapat dilihat apabila masih terdapatnya murid yang
tidak dapat memahami teks yang dibaca dengan sempurna. Dalam hal ini, seseorang
murid itu tidak dianggap menguasai kemahiran membaca jika tidak berupaya
membina kefahaman tentang apa yang dibacanya (Korabiak dan Mete 2004).
Oleh hal yang demikian, penggunaan
komputer dalam pengajaran bacaan dilihat sebagai satu usaha untuk memberikan
impak terhadap permasalahan penguasaan bacaan (Yahya dan Roselan 2007).
Tambahan lagi, menurut Lewin (2000), penggunaan komputer seperti komputer,
CD-ROM dan buku cerita interaktif dipercayai dapat meningkatkan kemahiran
membaca dalam kalangan murid, khususnya murid sekolah rendah.
Langgan:
Catat Ulasan (Atom)
0 Komen Anda:
Catat Ulasan