Genesis Mining - Easy Mining

Isnin, 15 April 2013

Contoh Rujukan Pengajaran Berbantukan Komputer (PBK)


1          Pengenalan

Matlamat pembangunan pendidikan Kementerian Pelajaran Malaysia ialah memberi  penekanan kepada pembangunan ICT yang menyeluruh, antaranya ialah untuk  meningkatkan pengetahuan dan kemahiran ICT di kalangan pelajar,pendidik dan personel serta menekankan pengintegrasian ICT dalam P&P supaya ianya lebih  menarik dan berkesan.

Salah satu tujuan pendidikan adalah untuk mengoptimalkan kemampuan anak didik dan membantu mengembangkan kemampuan yang sempurna secara fizik., intelektual dan emosi. DePorter (1992) dalam teorinya “Quantum learning”menyatakan bahawa manusia memiliki potensi untuk berkembang (potential to growth) hampir tidak terbatas. Namun kita hanya memanfaatkan sebahgian kecil sahaja kemampuan tersebut “we live only a small part of the life we are given”.

Criswell(1989) mendefinisikan PBK sebagai penggunaan komputer dalam menyampaikan bahan pengajaran dengan melibatkan pelajar secara aktif. Pendek kata matlamat PBK ialah untuk mengajar. Mengajar bermakna menyampaikan pengajaran dengan menggunakan program komputer. Menurut Gagne dan Briggs (Wang dan Sleeman 1994) kemasyhuran komputer menjadi popular sebagi media pembelejaran kerana komputer memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh media pembelajaran yang lain sebelum zaman komputer.
Di antara keistimewaan tersebut adalah hubungan interaktif, pengulangan dan maklumbalas serta peneguhan. Penggunaan kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer (PPBK) secara terancang akan menghasilkan pembelajaran yang berkesan, aktif dan bermutu. Antara jenis atau teknik PPBK termasuklah tutorial, latihtubi, Permainan, Simulasi,Tunjuk Cara dan Ujian.

Menurut Gagne dan Briggs (Wang dan Sleeman 1994) kemasyhuran komputer menjadi popular sebagi media pembelejaran kerana komputer memiliki keistimewaan yang tidak dimiliki oleh media pembelajaran yang lain sebelum zaman komputer. kaedah Pengajaran dan Pembelajaran Berbantukan Komputer
(PPBK) secara terancang akan menghasilkan pembelajaran yang berkesan, aktif
dan bermutu. Melalui teknik PBK yang terancang ia akan dapat digunakan dalam semua subjek dan menarik minat para pelajar disebabkan beberapa perkara berikut :-

1.1       Hubungan interaktif

Komputer membolehkan wujudnya hubungan di antara rangsangan dengan jawapan. Bahkan menurut Dublin (1984,1996) komputer dapat menumbuhkan inspirasi dan meningkatkan minat. Berdasarkan hubungan interaktif ini murid-murid akan dapat mencapai maklumat yang dikehendaki dengan menggunakan hyperlink atau pautan untuk mencapai sesuatu maklumat.

1.2       Pengulangan

Komputer membolehkan pengguna mengulangi apabila perlu untuk memperkuatkan lagi pembelajaran dan memperbaiki lagi ingatan. Dalam pengulangan amat diperlukan kebebasan dan kreativiti daripada para pelajar (Clements, 1994) .

1.3       Maklumbalas dan peneguhan

Media komputer membolehkan pelajar memperoleh maklum balas terhadap pelajaran serta merta dan boleh memotivasikan pelajar dengan peneguhan positif yang diberi apabila pelajar memberikan jawapan.


2          Mod-mod Pengajaran dan Pembelajaran
           
Mod-mod yang terdapat dalam pengajaran dan pembelajaran teknologi maklumat dalam pendidikan adalah seperti berikut :-

2.1       Tutorial

Tutorial melibatkan komputer memperkenalkan bahan-bahan pembelajaran di sampaikan secara berperingkat-peringkat dan diikuti dengan soalan-soalan. Seterusnya komputer akan menyemak jawapan dan memberikan maklum balas. Ianya sesuai digunakan untuk memperkenalkan isi kandungan baru, mengulangkaji dan pemulihan kepada pelajar yang berpencapaian rendah atau pengayaan kepada pelajar yang berpencapaian tinggi.

Ianya juga dapat digunakan untuk pengukuhan, menyelesaikan masalah (Alessi & Trollip, 1985) dan untuk mengajar konsep-konsep yang konkrit dan abstrak. Ini semua dilakukan dengan menggunakan ilustrasi, animasi, soalan serta teks. Perkembangan teknologi komputer membolehkan video serta audio digunakan untuk merangsang pelajar.

2.2       Mod Penerokaan

Mod ini merupakan pengabungan isi pelajaran dan suatu strategi penyampaian yang membolehkan pelajar meneroka suatu perkara atau konsep dan membina pengetahuan kendiri. Tujuan utama penggunaan mod penerokaan bukannya untuk mendapat jawapan salah atau betul tetapi memfokus kepada penglibatan pelajar dalam sesuatu konsep atau perkara dengan kefahaman mereka sendiri.

2.3       Mod Komunikasi

Mod ini menekankan penggunaan teknologi yang berkaitan komunikasi dalam membantu pengajaran dan pembelajaran.  Mod komunikasi melibatkan beberapa kemudahan seperti e-mail, telesidang (sidang video atau audio), enjin pengelintar melalui internet dan pembinaan laman web.

2.4       Mod Aplikasi

Mod aplikasi adalah merupakan penggunaan beberapa perisian aplikasi seperti pemproses kata, hamparan elektronik, persembahan elektronik, dan pangkalan data. Sebagai alat bantu pengajaran dan pembelajaran. Persembahan elektronik digunakan untuk menyampaikan maklumat secara lebih berkesan dan menarik bagi merangsang minda murid untuk mengikut pelajaran dengan mudah.

Rujukan


Adi Afzal Ahmad. 1996. On tour : the multimedia courseware for students of KBSM English.Unpublished Undergraduate Thesis, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Fox, G. 1998. The Internet: making it work in the ESL classroom.The Internet TESL Journal, 4/9.

Hannafin R. D. & Freeman, D. J. 1995. An exploratory study of teachers’ view of knowledge acquisition. Educational Technology. 35 (1): 49-56.

Hazeline Mahmood. 1998. A multimedia CALL programme : D.R.E.A.M. Unpublished Undergraduate Thesis. (B. Ed. TESL Program) , Universiti Kebangsaan Malaysia.


http://www.saratokdc.gov.my/image/taman-rekreasi-2.jpg
http://budowlepl/najwyzsze/grafika/menara-malayan-bank-building.jpg

0 Komen Anda:

Catat Ulasan