Genesis Mining - Easy Mining

Isnin, 4 Februari 2013

Mod-Mod Pengajaran dan Pembelajaran Teknologi Maklumat Dalam Pendidikan


Tutorial

Tutorial melibatkan komputer memperkenalkan bahan-bahan pembelajaran di sampaikan secara berperingkat-peringkat dan diikuti dengan soalan-soalan. Seterusnya komputer akan menyemak jawapan dan memberikan maklum balas. Ianya sesuai digunakan untuk memperkenalkan isi kandungan baru, mengulangkaji dan pemulihan kepada pelajar yang berpencapaian rendah atau pengayaan kepada pelajar yang berpencapaian tinggi. Ianya juga dapat digunakan untuk pengukuhan, menyelesaikan masalah (Alessi & Trollip, 1985) dan untuk mengajar konsep-konsep yang konkrit dan abstrak. Ini semua dilakukan dengan menggunakan ilustrasi, animasi, soalan serta teks. Perkembangan teknologi komputer membolehkan video serta audio digunakan untuk merangsang pelajar.

Mod Penerokaan 
Mod ini merupakan pengabungan isi pelajaran dan suatu strategi penyampaian yang membolehkan pelajar meneroka suatu perkara atau konsep dan membina pengetahuan kendiri. Tujuan utama penggunaan mod penerokaan bukannya untuk mendapat jawapan salah atau betul tetapi memfokus kepada penglibatan pelajar dalam sesuatu konsep atau perkara dengan kefahaman mereka sendiri.

Mod Komunikasi 
Mod ini menekankan penggunaan teknologi yang berkaitan komunikasi dalam membantu pengajaran dan pembelajaran.  Mod komunikasi melibatkan beberapa kemudahan seperti e-mail, telesidang (sidang video atau audio), enjin pengelintar melalui internet dan pembinaan laman web.

Mod Aplikasi 
Mod aplikasi adalah merupakan penggunaan beberapa perisian aplikasi seperti pemproses kata, hamparan elektronik, persembahan elektronik, dan pangkalan data. Sebagai alat bantu pengajaran dan pembelajaran. Persembahan elektronik digunakan untuk menyampaikan maklumat secara lebih berkesan dan menarik bagi merangsang minda murid untuk mengikut pelajaran dengan mudah.

Sumber : 

Adi Afzal Ahmad. 1996. On tour : the multimedia courseware for students of KBSM English.Unpublished Undergraduate Thesis, Universiti Kebangsaan Malaysia.

Fox, G. 1998. The Internet: making it work in the ESL classroom.The Internet TESL Journal, 4/9.

Hannafin R. D. & Freeman, D. J. 1995. An exploratory study of teachers’ view of knowledge acquisition. Educational Technology. 35 (1): 49-56.

Hazeline Mahmood. 1998. A multimedia CALL programme : D.R.E.A.M. Unpublished Undergraduate Thesis. (B. Ed. TESL Program) , Universiti Kebangsaan Malaysia.

0 Komen Anda:

Catat Ulasan