Genesis Mining - Easy Mining

Sabtu, 2 Februari 2013

Rujukan Kesan-Kesan Kegagalan Pengurusan Masa


Pengurusan masa yang lemah banyak mendatangkan kerugian samada kepada individu atau organisasi.  Ia perlu diteliti dan dikaji agar pengurusan masa dapat diperbaiki dari masa ke semasa.  Antara kesan pengurusan masa yang lemah adalah seperti berikut:-

Banyak kerja tidak dapat diselesaikan
Apabila sesuatu kerja perlu diselesaikan juga tidak kira apa sebab atau keadaannya maka kerja-kerja lain perlu ditangguhkan.  Kesannya semua kerja-kerja penting yang lain juga terpaksa ditangguhkan dan tidak dapat diselesaikan tepat pada masanya. Ini akan menambahkan bebanan kerja anda. Jadi anda perlu fikirkan bahawa sesuatu kerja yang tidak dapat diselesaikan akan mendatangkan kesan pada kerja-kerja lain. 

Tekanan
Anda akan merasa tertekan jika kerja yang perlu disiapkan tidak dapat disiapkan dan banyak kerja-kerja lain yang perlu diselesaikan dan juga yang sedang  menanti.  Kerja yang banyak dan perlu disiapkan juga akan mengakibatkan tekanan kepada diri anda. Selagi kerja itu tidak selesai, selagi itu anda tidak akan rasa tenang kerana orang di atas anda akan sering bertanya tentang perkembangan kerja tersebut. Jangan seksa diri anda dengan tekanan yang tidak sepatutnya kerana ini akan melepaskan peluang untuk anda bergembira dengan kehidupan hari ini dan masa depan. Rancanglah kerja-kerja anda agar ia dapat diselesaikan tepat pada masanya. Elakkan tekanan dalam diri kerana ia akan menyebabkan berbagai-bagai penyakit.

Tiada Masa Untuk Rehat
Kerja yang bertimpa-timpa tidak memberi peluang untuk anda berehat jika ia tidak disusun dan dirancang mengikut keutamaan. Selesaikan satu kerja terlebih dahulu sebelum melakukan kerja seterusnya. Sebelum membuat kerja, rancang apa yang perlu dilakukan untuk menyelesaikan kerja itu terlebih dahulu. Ini akan memberikan anda peluang untuk berehat jika ia dapat diselesaikan sebelum tempoh yang sepatutnya.  Anda  perlukan rehat untuk mengembalikan tenaga yang telah digunakan.  Setelah berehat anda akan lebih bertenaga untuk meneruskan kerja-kerja lain yang perlu diselesaikan mengikut keutamaan dalam tempoh yang telah ditetapkan. Tanpa pengurusan masa kerja-kerja anda tidak dapat diatur dengan baik dan anda tidak berpeluang untuk berehat. Uruslah masa anda agar anda mempunyai masa untuk berehat.

Tidak Dapat Merancang Kerjaya
Apabila anda telah selesai menjalankan kerja sebelum tamat tempohnya maka ini memberikan masa untuk anda merancang kerjaya dan masa depan anda. Jika anda tidak dapat selesaikan tugas pada masa yang telah ditentukan maka anda akan gunakan masa secara optimum untuk menyelesaikan tugas tersebut. Akhirnya tiada masa untuk  anda memikirkan bagaimana meningkatkan diri anda untuk menjadi orang  yang lebih berjaya dalam karier anda.

Sumber Carian Atas Talian Google

0 Komen Anda:

Catat Ulasan