Genesis Mining - Easy Mining

Ahad, 15 April 2018

AMALAN KBAT

1.0       Pengenalan

KBAT merupakan proses yang melibatkan kemahiran berfikir yang tinggi. Kemahiran ini kebiasaan merujuk kepada empat elemen aras teratas dalam Taksonomi  Bloom  iaitu mengaplikasi, menganalisa, menilai dan mencipta.


1.1       Konsep Dan Teori KBAT

KBAT mengaplikasikan  gabungan pemikiran secara asas kolektif iaitu kritikal, pemikiran kreatif, pemikiran logikal, pemikiran reflektif dan meta kognitif. Jelasnya  murid atau pelajar  mencerap sesuatu data dan maklumat kemudian diproses  melalui peikiran minda  dan akhirnya dizahirkan semula dalam pelbagai bentuk sama ada secara bertulis atau secara lisan. Kemahiran berfikir ini juga dikenali sebagai berfikir secara kritis dan kreatif. Dengan mengamalkan cara dan menggunakan kemahiran ini murid atau pelajar  bebas untuk membanding, membeza, menyusun atur, mengelas dan mengenal pasti sebab dan akibat mengikut pemikiran logik akal pemikiran yang dizahirkan melalui pendapat dan pandangan mereka sendiri berdasarkan pengalaman yang diperolehi melalui proses pembelajaran dan persekitaran mereka.  Sebagai contoh seorang murid diajukan soalan maka murid boleh memberi jawapan dalam pelbagai bentuk, idea baru dan melihat daripada pelbagai  sudut pengetahuan yang mengabungkan elemen bahasa, pengiraan dan sebagainya. Inilah yang dikatakan wujudnya pemikiran berbentuk kreatif, inovatif yang diberikan jawapan oleh mereka cipta melaui pemikiran logik akal dalam kalangan murid atau pelajar tersebut.

1.2       Kelebihan KBAT

Amalan KBAT jika diamalkan secara teratur dan betul akan dapat meningkatkan lagi keupayaan dan kebolehan sedia ada murid.  Mereka  akan dapat menguasai pelajaran dengan lebih baik seterusnya kemahiran dan kebolehan ini akan menjadikan mereka lebih berinovatif,  produktif dan berdaya saing. Seterusnya pastinya mereka dapat meningkatkan kefahaman dan memperkukuh pembelajaran dalam apa juga perkara yang mereka pelajari kelak.

Mereka juga dapat mengaplikasi, menganalisa, mensintesis dan menilai suatu maklumat daripada sekadar menyatakan semula fakta atau hanya mengingati fakta yang telah dipelajari dengan pengembangan idea baharu yang dizahirkan oleh mereka melalui kebebasan berfikir dan mengemukakan pandangan dan pendapat mereka.

1.3       Strategi Aktiviti KBAT

Strategi amat penting bagi membolehkan kita melahirkan murid yang memiliki kemahiran berfikir aras tinggi. Prosedur yang akan membantu untuk memilih pengetahuan dan kemahiran yang digunakan di semua langkah penyelesaian masalah. Strategi yang dipilih harus fleksibel agar dapat digunakan untuk menyelesaikan pelbagai masalah.Satu kesulitan dalam menghadapi pembelajaran abad ke 21 adalah mengajarkan pelajar teknik untuk berfikir secara KBAT. Kemahiran Berfikir Aras Tinggi ini walaupun sebenarnya sudah lama wujud sejak penciptaan Model Taksonomi Bloom, tetapi barulah kini semakin giat dipromosikan sebagai kemahiran berfikir yang juga boleh diajar kepada semua aras pelajar, tanpa perlu lagi melalui KBAR, iaitu Kemahiran Berfikir Aras Rendah.  Berikut adalah contoh yang boleh digunakan untuk aktiviti KBAT :-   

1.3.1    Tingkatkan Soalan Aras Tinggi

Bagi membiasakan pelajar dengan soalan sebegini, maka guru hendaklah sentiasa memberikan soalan berbentuk KBAT. Semakin banyak soalan KBAT, semakin luas tahap pemikiran seseorang pelajar itu.  Antara ciri-ciri Soalan KBAT adalah soalan yang menguji kemahiran berfikir pelajar pada tahap Analisa, Sintesis dan juga Penilaian. Soalan-soalan berbentuk 'Wajarkan', 'Cadangkan', 'Ramalkan' adalah antara beberapa kata tugas yang memerlukan pelajar menguasai KBAT. Maka dengan membanyakkan  soalan-soalan yang sedemikian akan meningkatkan proses KBAT.

1.3.2    Mempelbagaikan Aktiviti Penyelesaian Masalah

Bagi menggalakkan juga pelajar berfikir secara KBAT, maka guru bolehlah memperbanyakkan lagi aktiviti yang melibatkan penyelesaian masalah. Dalam situasi baru yang diberi, pelajar perlu lah menggunakan kemahiran menganalisa, mensintesis dan juga menilai apakah konsep yang bersesuaian dan boleh digunapakai bagi menyelesaikan masalah tersebut.

Objektif dalam menyelesaikan masalah juga haruslah diterapkan iaitu bagi membolehkan kita membuat penyelesaian yang terbaik, meneroka dan mempertimbangkan pelbagai pilihan dengan sebanyak mungkin, dan membolehkan kita bertindak atas keputusan yang telah diambil kira semua faktor serta kesan akibatnya.

Secara ringkas, langkah-langkah menyelesaikan masalah adalah bermula dengan menyedari apakah permasalahan, memahami masalah, meneroka pilihan-pilihan penyelesaian, meninjau kesan akibat daripada pilihan-pilihan dan juga memilih pilihan terbaik sebagai penyelesaian.






1.3.3    Teknik Menyoal

Teknik menyoal adalah teknik paling lama dan paling popular dalam bidang pendidikan. Pemilihan teknik ini dalam pdp dapat melahirkan interaksi antar guru dan pelajar secara berkesan. Teknik ini dilaksanakan dengan cara guru mengemukakan soalan yang berkaitan dengan isi pelajar dan dan pelajar dikehendaki memberi tindakbalas yang sewajarnya. Kejayaan penggunaan teknik ini dalam pdp bergantung kepada kebolehan guru untuk menguasai teknik menyoal.

            Salah satu perkara penting ketika berkomunikasi adalah aktiviti bertanya dan menyoal. Kemahiran bertanya dan menyoal bukan sekadar untuk mendapatkan sesuatu maklumat, tetapi juga membantu kita membina iklim komunikasi yang positif dan memupuk sikap saling memahami dan bekerjasama. Tujuan Teknik Penyoalan adalah seperti berikut :-
- Melihat keupayaan pelajar memahami sesuatu blok informasi
- Mengalih perhatian pelajar daripada satu fakta kepada fakta yang lain
- Menegaskan kepentingan isi
- Mengarah pelajar ke arah membentuk konsep pemahaman yang tersendiri
- Mengesan pengetahuan berbahasa pelajar
- Mengalakkan pelajar berfikir secara kreatif, inovatid, logik dan juga kritis
- Mendorong pelajar menyusun dan menghuraikan bahan yang diajar

            Walaubagaimanapun, penggunaaan teknik penyoalan adalah untuk mencerna pemikiran. Ini kerana soalan yang dikemukakn untuk menaganalisis, mensintesis dan menilai kemahiran dan menyediakan latihan untuk pelajar berkomunikasi. Prinsip Penyoalan yang betul bagi membantu untuk mengasah pemikiran kreatif dalam kalangan pelajar boleh digunakan.  Prinsip Panduan Penyoalan adalah seperti berikut :-
- Soalah hendaklah dirancang
- Soalan bersesuaian dengan peringkat kebolehan pelajar
- Aras soalan tidak terlalu senang dan tidak terlalu sukar
- Beri peluang kepada pelajar untuk berfikir mengenai jawapan
- Kemukakan soalan kepada keseluruhan kelas
- Elakkan daripada mengemukakan soalan kepada murid tertentu sahaja
- Kemukakan soalan terlebih dahulu sebelum menentukan nama murid
- Bentuk soalan perlu diubah-ubah untuk menarik perhatian murid
- Soalan dapat didengar dengan jelas oleh pelajar seluruh kelas
- Soalan haruslah mampu mendorong pelajar untuk berfikir
- Elakkan soalan yang mengandungi jawapan di dalamnya
- Soalan hendaklah ringkas dan juga jelas

1.3.4    Buku Teks

Pada dasarnya buku teks yang disediakan telah lama mengandungi aktiviti yang boleh merangsang pemikiran aras tinggi. kandungan dalam buku teks serta aktiviti yang disediakan bagi pembelajaran tertentu menyediakan persoalan dan maklumat yang boleh membantu meningkatkan KBat. Oleh yang demikian aktiviti yang terdapat dalam buku teks boleh digunakan bagi membentuk pelajar yang mahir dalam menggunakan KBAT.

1.3.5    Pembelajaran Berasaskan Projek

Pembelajaran berasaskan projek merupakan aktiviti yang dapat mengembangkan potensi kreativiti pelajar dan boleh menggalakkan pelajar untuk berfikir secara KBAT dengan memperbanyakkan aktiviti pembelajaran yang berasaskan projek, project-based learning (PBL). Pembelajaran berasakan projek merupakan pelaksanaan program atau aktiviti dalam jangka panjang. Proses pembelajaran ini memerlukan pelajar bekerjasama dalam pengumpulan maklumat dan bahan, sebagai contoh menyediakan soalan berkaitan projek dan mengimpelementasikan penyelidikan dengan mengumpulkan data, menganalisis data dan menghasilkan laporan samada secara lisan atau pun bertulis.

            Dengan ini pelajar-pelajar dapat didedahkan dengan proses kemahiran berfikir dalam menyelesaikan tugasan yang diberikan. Maka pelajar perlu dilibatkan dalam proses pengajaran yang aktif dan menyeronokkan seperti kaedah projek. Pelaksanaan STEM juga mampu menjadi pemangkin kepada pembelajaran berasaskan projek.

1.3.6    Menggunakan Alat Berfikir

Strategi terakhir dalam mengajar pelajar untuk berfikir secara KBAT adalah dengan menggunakan alat berfikir. Alat berfikir mampu membantu pelajar menggunakan minda dengan lebih bijak dan berkeesan. Pemikiran menjadi lebih tersusun, luas, jelas dan tidak terburu-buru dalam melakukan sesuatu.Ini adalah antara alat-alat berfikir yang boleh digunakan untuk meningkatkan ketrampilan dalam berfikir, iaitu:
- Soalan dan penyoalan
- Peta Minda
- Pengurusan Grafik
- CoRT
- i-Think

            Alat pengurusan grafik juga dikenali sebagai peta pengetahuan, peta konsep, peta cerita dan alat pengurusan kognitif. Alat komunikasi yang menggunakan simbol untuk menggambarkan pengetahuan, konsep, pemikiran, idea-idea dan juga hubungan antara mereka. Tujuan utama pengurusan grafik adalah untuk menyediakan bantuan visual bagi membantu pelajar berfikir.

            Alat CoRT (Cognitive Research Trust) merupakan instrumen kognitif dalam bentuk garis panduan yang digunakan untuk meningkatakn kualiti pemikiran seseorang. Penggunaan alat ini dapat memandu pelajar untuk membuat keputusan dengan mengambil kira pelbagai faktor, menyelesaikan masalah, meluaskan pandangan terhadap sesuatu isu, meneliti kesan terhadap suatu tindaka, meneroka kepentingan apabila diberi pelbagai pilihan serta melihat sesuatu dari pelbagai sudut pandangan.



1.4       Contoh Aktiviti KBAT Model Assure

Model Assure merupakan satu modul pengajaran dan pembelajaran yang mempunyai ciri-ciri yang digubal oleh Heinich dan rakan-rakannya dan ia bertujuan untuk menyediakan satu panduan merancang dan mengendalikan pengajaran yang memerlukan penggunaan media. Ia berfokus kepada perancangan pengajaran dalam situasi bilik darjah dan bukan merangkumi satu skop rancangan pengajaran yang luas. Oleh itu, ia ditujukan kepada setiap pengajar dengan skop penggunaan dalam bilik darjah. Model ini telah mengalami perubahan dan yang terbaru ialah pada tahun 2002. Dalam tugasan ini, perbincangan adalah berasaskan model ASSURE yang terkini yang mengandungi enam langkah utama iaitu :

1
A - Analisis pelajar
2
S  - Nyatakan Objektif
3
S  - Pilih kaedah, media dan bahan
4
U - Gunakan media dan bahan
5
R - Dorong penglibatan pelajar
6
E - Nilai dan semak

Perkembangan pendidikan di negara ini sentiasa dibayangi dengan kewujudan teknologi baru untuk meningkatkan proses pengajaran dan pembelajaran dan sebagai pendidik kita perlu mengikuti arus perkembangan ini agar kita tidak mengalami kegagalan dalam membentuk generasi masa hadapan.

1.4.1    Definisi Model Assure

Modul Assure adalah Model Rancangan Pengajaran berorientasikan bilik darjah merupakan model Rancangan Pengajaran berskala kecil yang tertumpu kepada perancangan bagi satu masa pengajaran. Assure merupkan akronim kepada 6 langkah dalam model ini iaitu analisis murid, pernyataan objektif, pilih kaedah, media dan bahan, gunakan media dan bahan, dorongan penglibatan murid dan yang terakhir merupakan nilai dan semak.Model terancang yang memerlukan penggunaan media. Bagi mengendalikan suatu pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan berfungsi secara lebih berkesan.  Satu panduan merancang pengajaran dan pembelajaran berdasarkan penggunaan media dalam kelas yang berfokuskan situasi dalam bilik darjah sahaja.

1.4.2    Konsep Model Assure

Setiap model yang dibina akan mempunyai tujuan dan objektif  yang tersendiri untuk dicapai. Di samping itu model pembelajaran ini juga akan mempunyai kaedah pengajaran dan pembelajaran yang berbeza bagi memastikan pelajar akan mendapat pengalaman pembelajaran yang betul semasa proses pembelajaran. Proses penilaian yang berbeza akan disediakan bagi setiap langkah-langkah model bagi memastikan pelajar akan dapat menguasai kemahiran yang diperlukan dalam setiap kemahiran yang diajar.

Menurut Yusuf Hashim (1998), model rancangan pengajaran yang berorientasikan bilik darjah tidak menggalakkan guru membina bahan pengajaran, sekadar hanya memilih bahan sahaja. Alasannya jelas; kerana ia menjimatkan masa. Namun, realiti masa kini menunjukkan jumlah bahan pengajaran yang tersedia masih kecil, dan ini bermakna guru masih perlu menyediakannya sendiri.

1.5       Kesimpulan

Strategi pengajaran yang baik wujud apabila semua teknik dikolaborasikan berdasarkan situasi terhadap kemahiran yang ingin disampaikan. Gabungan pelbagai strategi dengan memasukan teknik yang bersistematik akan mewujudkan prosedur pengajaran dan pembelajaran yang berkesan agar murid bertanggungjawab ke atas apa yang mereka pelajari. Oleh yang demikian dapatlah dikatakan bahawa secara keseluruhan reka bentuk pelajaran memainkan peranan utama dalam menyediakan proses pengajaran dan pembelajaran yang tersusun dan teratur. Justeru yang demikian ia akan memudahkan proses pembelajaran sesuatu unit Pelajaran dengan lebih terurus dan memberi implikasi kepada keberkesanan pengajaran dan pembelajaran.

0 Komen Anda:

Catat Ulasan