Genesis Mining - Easy Mining

Ahad, 12 Mei 2013

Rujukan Pengertian Racism atau Fahaman Perkauman (Rasis)


Di Malaysia kita hidup dalam suasana berbilang bangsa yang terdiri daripada pelbagai etnik dan kaum. Rasis berdasarkan rujukan Kamus Dewan Edisi ke 4 ialah orang yang mengamalkan kepercayaan atau junjungan bahawa hanya bangsanya sahaja yang dianggap unggul atau bangsa terhebat atau utama selain bangsa lain di dunia. Mereka ini mengamalkan kepercayaan prejudis bahawa satu bangsa adalah lebih tinggi darjatnya dari bangsa yang lain.Jika dirujuk sebagai kata sifat pula, rasis bermaksud perbuatan diskriminasi ke atas sesuatu bangsa atau agama. Rasis yang keterlaluan akan menyebabkan ketegangan berlaku. Contoh rasis yang dapat dilihat apabila sesuatu bangsa lain menghina dan menjatuhkan martabat sesuatu bangsa lain. Selain itu, bangsa berkaitan hanya bergaul dengan bangsanya sahaja. Kesan rasis dapat dilihat dengan jelas di Yahudi, India, dan Thailand.



Apabila sentimen perkauman dijadikan sebagai intiti utama dan agenda maka kesan yang jelas adalah keharmonian dan perpaduan pelbagai kaum akan bertukar menjadi malapeta seperti yang berlaku di kebanyakan Negara di dunia sebagaimana yang kita ketahui. Konsep 1 Malaysia akan hilang, sifat kepercayaan antara kaum bertukar menjadi prasangka. Generasi muda membesar dengan sifat perkauman, kaum lain akan membenci kaum selain kaumnya sendiri. Apabila sampai ke satu tahap yang lebih tinggi kejadian seperti pergaduhan, rusuhan atau lebih mengerikan lagi sesuatu kaum akan sanggup melakukan penghapusan etnik dan sebagainya.

Adalah amat penting bagi kita untuk terus memelihara keharmonian dan perpaduan yang telah terjalin sekian lama. Secara sedar atau tidak hak-hak dan keistimewaan semua kaum adalah terbatas berdasarkan kepada peruntukan undang-undang sesebuah Negara dan ianya tidak akan mungkin berubah kerana hak dan keistimewaan itu sudah tertulis sebagai satu perlembagaan yang terpelihara. Justeru itu, kita hendaklah berhati-hati memilih calon tidak kira apa bangsa atau kaum sekalipun sekiranya terlalu ekstrim dengan perkauman kejadian-kejadian yang tidak diingini dan cuba dielak oleh kita semua akan menghancurkan kestabilan negara yang terjaga sekian lama.

Istilah-istilah
Racism
Fahaman perkauman atau ras...

Racialist
 orang yang membangkitkan perkauman...

Racial
bersifat perkauman, berkaitan bangsa atau ras...

Racially
secara perkauman, dari segi bangsa...

Saya pilih Malaysia seperti dahulu yang hidup harmoni dan bersatu padu.

0 Komen Anda:

Catat Ulasan