Genesis Mining - Easy Mining

Sabtu, 12 Januari 2013

Pengintegrasian Bahan Multimedia Dalam Pengajaran dan Pembelajaran


Menurut Zoraini Wati (1996) dalam Siti Norazlina (2008), tidak ada gunanya jika komputer digunakan, tetapi guru tidak mahu menggunakannya dengan baik dan murid tidak mendapat manfaat daripadanya. Oleh itu, keberkesanan dan kemantapan proses pengajaran dan pembelajaran menggunakan komputer bergantung pada keupayaan serta kebolehan para guru mengaplikasikan media teknologi maklumat yang ada untuk menyampaikan isi pelajaran kepada murid dengan lebih berkesan dan  secara interaktif.

         Dalam pengintegrasian pengajaran dan pembelajaran berbantukan komputer, terdapat pelbagai bahan multimedia yang menjadi tarikan kepada murid-murid khususnya murid peringkat sekolah rendah. Bahan multimedia ini boleh didapati dalam pelbagai bentuk seperti CD-ROM dan juga bahan berasaskan internet. Menurut Mayer (2001), penggunaan multimedia dapat mewujudkan pembelajaran secara aktif kerana kesemua pancaindera murid dapat dirangsang untuk mengingati fakta-fakta dengan lebih baik dan jelas. Penggunaan grafik dan video dapat mempercepat proses yang rumit manakala penggunaan audio dapat memberikan murid pendedahan kepada sebutan yang betul (Khine dan Fisher 2003).

Walau bagaimanapun, penyediaan bahan multimedia dalam Bahasa Melayu sangat berkurangan berbanding bahasa Inggeris (Yahya et al. 2009). Kurangnya bahan ini menjadi kekangan pada guru-guru BM untuk mengajarkan bacaan menggunakan multimedia. Masalah berkaitan keupayaan para guru menggunakan komputer dalam pengajaran Bahasa Melayu ini disebabkan oleh beberapa faktor, seperti kurangnya pengetahuan dan kepakaran yang dimiliki oleh guru-guru sehingga menyebabkan kesukaran dalam penyediaan bahan berbantukan komputer (Schibeci et al. 2008).

Disebabkan hal sedemikian, para guru kurang berminat dan bermotivasi untuk mengintegrasikan pengajaran berbantukan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran walaupun nyatanya kebanyakan guru di negara ini mempunyai pandangan dan persepsi yang positif terhadap penggunaan komputer dalam pengajaran dan pembelajaran (Matali 2002; Chong 2001). Penggunaan komputer dalam pengajaran bahasa Melayu tidaklah mudah jika dalam kalangan guru kurang berpengetahuan dan kepakaran dalam penguasaan bidang teknologi maklumat dan komunikasi ini. Hasil kajian Suwarnee (2006), Ros Azura (2004), Hamzah h (2004) dalam Zamri dan Mohamed Amin (2008) mendapati bahawa tahap pengetahuan dan kepakaran guru-guru Bahasa Melayu masih berada pada tahap sederhana.

Rujukan carian halaman blog dan google.

0 Komen Anda:

Catat Ulasan